بررسی تکنیک های فروش دربازار مصرفی
*دکتر شهباز براهویی- *عالیه خاکساری
منبع:مدیریار
چکیده:فروش، نوعی کمک به دیگران است برای ارتقای کیفیت کار و زندگی آنها. تا حالا شده است که محصولی را خریده باشید و بعد از خرید، بفهمید چه کلاهی سرتان رفته؟ کافی است فقط یک بار این اتفاق برایتان افتاده باشد تا از آن به بعد، همیشه موقع خرید، به فروشنده شک کنید. این اتفاق برای همه مشتریان- دست کم یک بار- افتاده و بنابراین آنها همیشه شکاکند، چه در ایران و چه در هر جای دیگر دنیا. شما باید به مشتری اطمینان بدهید تا این ترس و شک او از بین برود. بنابراین، نحوه صحبت کردن شما و طرز لباس پوشیدنتان اهمیت پیدا می کند. خوش قول بودنتان مهم می شود و همین طور سایر ویژگی هایی که در واقع، ملاک قضاوت مشتری درباره شخصیت و میزان صداقت شماست.در این مقاله سعی بر آن است تا انواع شیوه-شگردها و تکنینک های فروش در سه حوزه تکنیک های ترویج فروش مصرف کننده ، ترویج فروش تجاری و نیروهای فروش و تکنیک های نهایی سازی فروش آشنا شویم
مطالعه بیشتر...
بررسی شگردها، تکنیک ها و نهایی سازی فروش
دکتر محمود عامری -علیرضا حسن نژاد-میکائیل جعفری
منبع:مدیریار
چکیده :فروش، نوعی کمک به دیگران است برای ارتقای کیفیت کار و زندگی آنها. تا حالا شده است که محصولی را خریده باشید و بعد از خرید، بفهمید چه کلاهی سرتان رفته؟ کافی است فقط یک بار این اتفاق برایتان افتاده باشد تا از آن به بعد، همیشه موقع خرید، به فروشنده شک کنید. این اتفاق برای همه مشتریان- دست کم یک بار- افتاده و بنابراین آنها همیشه شکاکند، چه در ایران و چه در هر جای دیگر دنیا. شما باید به مشتری اطمینان بدهید تا این ترس و شک او از بین برود. بنابراین، نحوه صحبت کردن شما و طرز لباس پوشیدنتان اهمیت پیدا می کند. خوش قول بودنتان مهم می شود و همین طور سایر ویژگی هایی که در واقع، ملاک قضاوت مشتری درباره شخصیت و میزان صداقت شماست.(Kotler&Armstrong,1999, p.524 ) در این مقاله سعی بر آن است تا انواع شیوه-شگردها و تکنینک های فروش در سه حوزه تکنیک های ترویج فروش مصرف کننده ، ترویج فروش تجاری و نیروهای فروش و تکنیک های نهایی سازی فروش آشنا شویم
مطالعه بیشتر...
تفاوت بازاریابی با فروش
دکتر داریوش زارعی-هابیل عالی پور
منبع:مدیریار
بازاریابی یا مارکتینگ به انگلیسی:(Marketing) بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف میشود که بوسیلهٔ آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند. برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله،معامله و بازار را بررسی کرد.
بازاریابی: اصول بازرگانی رسمی که منشا آن از ایالات متحده آمریکا است. ابتدا در آغاز قرن بیستم در چندین دانشگاه ایالات متحده به عنوان درس بازرگانی جداگانهای تدریس میشد. اینگونه تلقی میشود که به عنوان اصول بازرگانی از سه مرحله ذیل عبور کرده باشد: «دوره تولید» که در آن بازاریابی تنها به واسطه محدودیتهای تولید دچار محدودیت بود (تا دهه ۱۹۳۰)؛ «دوره فروش» که در آن بازاریابی هر آنچه شرکت تولید میکرد به بازار تحمیل میکرد (تا دهه ۱۹۵۰)؛ و «دوره مشتری» که در آن مشتری در مرکز تمام فعالیتهای بازاریابی قرار داشت. در قرن ۲۱. بازاریابی پا به عصر تعاملی و برهم کنشی نهاده است. تغییر بنیادی در تعریف و هدف از بازاریابی در قرن ۲۱این است که به عنوان یک اصل بازرگانی، فراتر از صرف تسهیل – تبادلات مجاری و دادوستدهای بین تولید کننده و مشتریان گسترش یافته است.
در آغاز، عمده تمرکز بازاریابی بر منافع تولید کننده بود- تحویل محصولات درست به مشتری در زمان، مکان و قیمت درست. فرض اساسی بازاریابان اولیه این بود که تولید کنندگان کنترل بازار را در اختیار دارند. مدیریت، کارکردها، نقشها و فرایندها همگی حول این مدل مدیریت بازرگانی با محوریت تولید کننده قرار داشتند. این تصور در عصر اطلاعات قرن ۲۱دیگر معتبر نمیباشد. و حالا در اوایل قرن بیست و یک، بازاریابی چیست؟ یک مدل جدید موفق یا پذیرفته شده، که درمورد پویایی و اغلب بی منطقی بازارهای جهانی، مشتریان دمدمی مزاج و غیر قابل پیش بینی که در تحلیلهای کلاسیک نمیگنجد، الگوهای خرید و پیش بینیهای بازار، افزایش خدمات نامحسوس و بخشبندی و ترکیبهای جدید بازار، ورای دسته بندیهای صنعتی و قدیمی، افزایش قدرت مشتریان، و ابزار و تکنیکهای جدید بازاریابی تعاملی به کار گرفته شود، هنوز در مقیاس وسیع وجود ندارد و یا هنوز در سازمانها و فرایندهای بازاریابی شرکتها از آن تعبیری نشده است.
تکنیک متقاعدسازی: پای خود را لای درِ فروش بگذارید
منبع:مدیریار
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با درخواست کوچک فردی موافقت کنید و کمی بعد، در حالی به خود بیایید که یک خواستۀ بزرگتر از طرف همان فرد را هم قبول کردهاید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، باید به شما تبریک بگویم: شما یک قربانی رسمی برای تکنیک پا لای در(foot in the door) به حساب میآیید و تاثیر بالای این تکنیک را به چشم خود مشاهده کردهاید. اما آیا خودتان هم از این تکنیک برای فروش بیشتر استفاده میکنید؟ اگر نه، لازم است بدانید که این تکنیک ساده میتواند در بازاریابی آنلاین (و البته آفلاین) شما تاثیر بسزایی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر در مورد این تکنیک صحبت کنیم، تحقیقات انجام شده در مورد آن را بررسی نماییم، دلایلِ تاثیر بالای آن را بشناسیم و روشهایی را مطرح کنیم که بوسیله آنها میتوانید این تکنیک را در بازاریابی دیجیتال خود به کار گیرید.
تکنیک فروش “پا لای در” دقیقاً چیست؟
پا لای در یک تکنیکِ متقاعدسازی است که در آن شما قبل از آنکه خواستۀ اصلی (و بزرگ) خود را مطرح کنید، ابتدا یک خواستۀ کوچکتر را مطرح میکنید و بعد از گرفتن تائید، به سراغ خواستۀ اصلی خود میروید. نام این تکنیک نیز به خوبی مفهوم آن را به ما منتقل میکند. وقتی شما پای خود را لای در بگذارید (که یعنی مشتری خود را در مسیر مورد نظر مقداری پیش ببرید)، شانس اینکه درِ فروش به طور کامل برایتان باز شود و مشتری به پیشنهاد بزرگ شما فکر بکند، بیشتر خواهد بود. شما را نمیدانم، اما من از تصویری که این تکنیک بازاریابی القا میکند، واقعاً لذت میبرم.
بسیاری از ما در روز با فروشندههای مسر و جدی روبرو هستیم که میخواهند به هر طریقی که شده ما را به خرید مجبور کنند (و همانطور که در مطلب خود دربارۀ حق انتخاب مشتری گفتیم، اینکار فقط به ضررشان است). اما در تکنیک پا لای در، فشار بسیار کمی از طرف شما بر روی مشتری وارد میشود. یعنی فقط یک درخواست کوچک از او میکنید. و این خود اوست که فشار اصلی را به خود وارد میکند. چرا که با درخواست کوچک شما موافقت کرده است و اکنون تصویری از خود را شکل داده است که شکستن آن برایش چندان کار راحتی نیست
بررسی عوامل مؤثر بر افزایش فروش فیروزه نیشابور
بر اساس مدل آمیخته بازاریابی (4p)
منبع:مدیریار
چکیده:فیروزه سنگی آبی رنگ است که سابقه استخراج و کاربرد آن در ایران قدمتی هفت هزار ساله دارد. یکی از بهترین و زیباترین انواع سنگ در دنیا تلقی می شود و گواه این مدعا وجود مجسمه گوساله ای مزین به قطعات فیروزه است که در موزه لوور پاریس نگهداری می شود(بر اساس شواهد تاریخی، قدیمی ترین سنگ فیروزه جهان که به دست انسان تراش داده شده است از عمق 5/3 متری زمین در 20 کیلومتری نیشابور کشف شده که روی اسکلت انسانی 5 هزار و 500 ساله قرار داشت). فیروزه ایران که معادن اصلی آن در شمال شرق کشور واقع شده از مرغوب ترین انواع فیروزه است به طوری که هر نوع فیروزه مرغوب را فیروزه ایران می دانند و در اغلب نمایشگاه های جواهر می توان این سنگ را به عنوان سمبل کشور ایران مشاهده کرد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش فروش فیروزه نیشابور به منظور ترکیب بهینه این عوامل و ایجاد تغییر در امر بازاریابی این نوع سنگ قیمتی انجام گردیده است. در این میان از ترکیب بهینه عناصر بازاریابی در قالب آمیخته بازاریابی (معروف به 4p) بر اساس مدل جروم مک کارتی در بازه زمانی مهر ماه سال 1392 بوده و از نرم افزار آماریSpss استفاده شده است.جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه افرادی است که توانایی خرید زیورآلات و مصنوعات با تزئین فیروزه را دارند یا زمینه خرید آن برای آن ها فراهم است و نمونه مورد مطالعه 101 نفر از بین همین افراد بر اساس فرمول کوکران تعیین گردیده است.
مطالعه بیشتر...