شما اینجا هستید: صفحه اصلی تبلیغاتبازاریابی و مدیریت بازارمدیریت بازاریابیاصول اخلاقی در تجارت

اصول اخلاقی در تجارت

اصول اخلاقی در تجارت

نوشته: رابرت مومنت

ترجمه: ستیلا باسقی

یکی از اصول مهم در موفقیت یک کسب و کار درک اهمیت و رعایت نکات اخلاقی در آن است. اخلاقیات در کسب و کار باید در عمیق ترین لایه های یک شرکت پیاده شود و بصورت قلب و روح فرهنگ یک شرکت دربیاید و این تفاوت میان موفقیت و شکست است.

آلن ک. سیمپسون می گوید: "اگر صداقت و درستی در کار نباشد، هیچ چیز دیگری اهمیت نمی یابد."

مزایای رعایت اخلاقیات

در یک تحقیق که توسط "موسسه اخلاقیات در تجارت(IBE) " انجام شده است، نشان می دهد که عملکرد شرکت هایی که پایبند رعایت اصول اخلاقی هستند به نسبت سایر شرکتها از رشد مثبت بیشتری برخوردار است. رئیس این موسسه می گوید: "رعایت اخلاق در کسب و کار نه تنها یک اصل درست و صحیح است بلکه سود مادی را هم به دنبال خود دارد."  تمام این مطالعات و تحقیقات بیانگر این واقعیت هستند که باید به آن بعنوان یک بینش مهم برای شرکتهایی که به موفقیت و رشد بلند مدت می اندیشند در نظر گرفته شود.      

در اینجا به هفت اصل مهم اخلاقی پسندیده در تجارت به اختصار اشاره می کنیم:

قابل اعتماد باشیم

این را باید دانست که مشتری خواهان ارتباط با شرکتی است که بتواند به آن اعتماد کند. وقتی جلب اعتماد سرلوحه یک شرکت قرار گیرد براحتی قابل تشخیص است . اعتماد باید در توانایی، خصوصیات و صداقت مجموعه قابل تعمیم باشد.

 

تغییر پذیر باشیم

مقامات ارشد یک مجموعه باید به خاطر پیشرفت مداوم شرکت، پذیرای ایده های جدید باشند. همچنین به دنبال جمع آوری عقاید و بازخورهای مشتریان و کارکنان باشند که رشد یک مجموعه در گرو همین مسئله است.

 

به تعهدات خود عمل کنیم

صرف نظر از تمام جریانات با تمام نیروی خود سعی کنیم اعتماد مشتریان قبلی و فعلی خود را جلب کنیم خصوصا اگر کاری به اشتباه انجام شده است. با عمل به تعهدات می توان یک قرارداد ناموفق را به سرانجام خوبی رساند.

 

مدارک روشن و قابل فهم داشته باشیم

تمام مدارک و مطالب چاپ شده شرکت مثل آگهی ها، بروشورها، و غیره را مجددا ارزیابی کنیم تا از صراحت و درستی، دقت، جامعیت و حرفه ای بودن آن ها اطمینان حاصل نماییم و مطمئن شویم که عاری از اشتباه و سوء تعبیر هستند.

 

با جامعه در ارتباط باشیم

همیشه در جریان مسائل و رویدادهای اجتماعی باشیم چون کسب و کار ما تحت تأثیر مسائل اجتماعی است.

 

درحساب و کتاب دقیق باشیم

حساب و کتاب کسب و کار خود را به دقت ثبت کنیم نه به این خاطر که حس بهتری نسبت به پیشرفت شرکت بیابیم بلکه به این جهت که ثبت سوابق باعث می شود تردیدها از بین بروند.

 

به دیگران احترام بگذاریم

با دیگران باکمال احترام برخورد نماییم. صرف نظر از تفاوتها، موقعیتهای شغلی، عناوین، سن و سال، یا سایر تمایزها، با همه افراد باید با کمال احترام برخورد کرد.

درک اهمیت رعایت مسائل اخلاقی تنها آغاز راه است. یک کسب و کار هرچقدر که کوچک باشد با رعایت اصول اخلاقی در تمام راهبردهای کاری و سیاست های کاری در بین مشتریان حسن شهرت می یابد. و این منجر به سودآوری و موفقیت مجموعه خواهد شد. پس خواهیم دید که حتی با رعایت این هفت اصلی که در بالا به آنها اشاره شد، رسیدن به سرمنزل موفقیت چندان دور نیست.