تاثیر تورنمنتهای ورزشی بر اقتصاد كشور میزبان
روزنامه دنیای اقتصاد
برزیل پس از جام جهانی، ديگر محلی ارزان برای توریستها نخواهد بود
برزیلیها میزبانی جام جهانی ۲۰۱۴ و المپیک ۲۰۱۶، دو رویداد بزرگ ورزش جهان در دو سال آینده را موفقیت بزرگی میدانند، ولی برخی کارشناسان معتقدند هزینههای بالای اقامت تماشاگران تیمهای میهمان، در درازمدت میتواند روی وجهه برزیل به عنوان مقصد گردشگردی تاثیر منفی بگذارد و به توریسم این کشور ضربه بزند.
ولفگانگ ماینیگ، پروفسور اقتصاد که تاثیر تورنمنتهای بزرگ ورزشی بر اقتصاد کشورهای میزبان را از نزدیک مطالعه کرده، میگوید: «اگر برزیل از هواداران تیمها پول بیشتری بابت محل سکونت و حمل و نقل بگیرد، خودش را از بازار توریسم حذف خواهد کرد.»
اشاره ماینیگ به دهها هتلی است که برای ایام جام جهانی قیمت اتاقهایشان را چهار برابر کردهاند. همچنین شرکت بازاریابی برزیلی «موندی» خبر داد که قیمت پروازهای خطوط هواپیمایی این کشور تا بیش از هزار درصد افزایش خواهد داشت.
این وضعیت دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل را وادار کرد که از 6 ماه پیش هیاتی را برای نظارت بر قیمتها تشکیل دهد. فلاویو دینو، رئیس شرکت توریستی «امبراتور» درباره تاثیر منفی این افزایش قیمت میگوید: «مشکل اصلی اتفاقی است که بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو میافتد. برزیل نباید به عنوان یک مقصد گران برای مسافرت شناخته شود، در این صورت اشتیاق سفر به این کشور برای دههها از بین خواهد رفت.»
ماینیگ، استاد دانشگاه هامبورگ معتقد است که برزیل در حال افتادن به دام قیمتها است: «این خطر وجود دارد که آنها اشتباه آفریقای جنوبی، میزبان جام جهانی ۲۰۱۰ را تکرار کنند. در آنجا تقاضای بیش از حد، قیمتها را بالا برد و کمیسیون ناظر خیلی دیر وارد عمل شد.»
ماینیگ هشدار داد که با وجود سرازیر شدن هواداران از کشورهای همسایه مثل آرژانتین نباید انتظار سود چشمگیر صنعت توریسم را داشت، چون انتظار میرود آنها برای اجتناب از رفتن به هتل، در روز مسابقه به برزیل پرواز کنند و بلافاصله برگردند.
ماینیگ اضافه کرد: «حتی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، تنها حدود 100 هزار هوادار بودند که بیش از یک شب در این کشور اقامت داشتند.» به باور این استاد دانشگاه، رویدادهای بزرگ ورزشی ابزاری برای رشد اقتصادی نیست.
رسانههای برزیلی هم در ماههای اخیر تاکید زیادی روی فرودگاههای قفل شده، شبکه حمل و نقل ضعیف، فاصله بیش از هزار کیلومتری بین ورزشگاهها و سیر صعودی قیمتها در این کشور داشتهاند.
روزنامه «استادو دو سائو پائولو» نوشت: «قیمتها در برزیل، اروپاییها را شوکه کرده است.» اشاره این روزنامه به گروههای سازماندهی هواداران در انگلیس، آلمان و بلژیک است که قیمت بسته مسافرتیشان برای جام جهانی از ده هزار دلار بیشتر شده و باعث نگرانی آنها شده است.
تحقیق جدید شرکت «امبراتور» نشان میدهد شهر ریو سومین شهر گران جهان از نظر قیمت هتل با متوسط قیمت ۷۱/۲۴۶ دلار است که حتی از شهرهای نیویورک (۸۲/۲۴۵ دلار) و پاریس (۱۷/۱۹۶ دلار) هم گرانتر است.
برزیل در سال ۲۰۱۳ شاهد رشد ۱۶۸ درصدی درآمد گردشگریاش بود. توریسم در کشور برزیل همچنان یک صنعت در حال توسعه به شمار میرود. شمار بازدید سالانه از این کشور به زحمت به ۶ میلیون نفر میرسد، درحالیکه برج ایفل در پاریس سالانه حدود همین تعداد بازدیدکننده دارد.
قیمت بالای پروازهای داخلی هم دلیل دیگری برای ضربه خوردن این صنعت رو به رشد است. قانونی که در سال ۲۰۰۱ تصویب شد، خطوط هواپیمایی را برای انتخاب قیمت بلیتهایشان آزاد گذاشته است. ولی برخی پروازها از ریو به سائوپائولو که کمتر از یک ساعت طول میکشد، در روز افتتاح جام جهانی ۱۰ برابر قیمت عادی تعیین شده است. روزنامه «فولیا ده سائوپائولو» با انتقاد از این وضعیت نوشت: «این قیمت تقریبا معادل قیمت بلیت پرواز به نیویورک است.» دانیل پلا، کارشناس بازاریابی دلایل این قیمتگذاری را این گونه شرح میدهد: «پروازهای داخلی تقریبا در انحصار دو شرکت «تام» و «گل» است و به همین دلیل قیمتها این قدر گران است.»
برگزاری جام جهانی در برزیل ممکن است هواداران احساساتی را به سوی این کشور سرازیر کند. این در حالی است که برخی از مسافران برزیل در 2 سال اخیر بابت هزینههای بالا نقرهداغ شدهاند.
گروهی از پارلمان اروپا که قرار بود در کنفرانس سازمان ملل ریو در سال ۲۰۱۲ شرکت کنند، در اعتراض به قیمت هتل که شبی ۸۰۰ دلار بود، سفرشان را لغو کردند. 10 هزار تماشاگر انگلیسی برای دیدن جام جهانی ۲۰۱۰ به آفریقای جنوبی رفتند، ولی تقاضا برای بلیتهای جام جهانی ۲۰۱۴ فعلا از 100 هزار هم فراتر رفته است.
با وجود این مارک پریمن، عضو گروه هواداران انگلیس در لندن معتقد است که تعداد زیادی از آنها با دیدن قیمتها در تصمیمشان برای سفر بازنگری خواهند کرد. پریمن به روزنامه تلگراف گفت که «سازماندهندگان بازیها باید با هتل داران برزیلی صحبت کنند، چون به نظر میرسد که با نزدیک شدن به مسابقات قیمتها سر به فلک خواهد زد.»