شما اینجا هستید: صفحه اصلی مبانی راه اندازیراهکارهای دوام فعالیتهای کارآفرینی بعد از اجرا

راهکارهای دوام فعالیتهای کارآفرینی بعد از اجرا

راهکارهای دوام فعالیتهای کارآفرینی بعد از اجرا

 

نویسنده : سعید فرجی قناتی ـ دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی (تولید و عملیات) دانشگاه آزاد تبر

منبع : خانه کارآفرینان ایران ( www.karafariny.com)

 

کارآفرینی، واژه ای که تا چند سال پیش جایگاهی در ایران نداشت. بطوریکه کشورهای توسعه یافته از اواخر سال ۱۹۷۰ به بعد به بحث کارآفرینی پرداختند و پس از آن نیز کشورهای در حال توسعه آنرا مورد توجه جدی قرار دادند. بطور عام کارآفرینی عبارتست از راه اندازی کسب و کار جدید و یک سازمان جدید که نوعا همراه با خطرپذیری و عدم قطعیت است. بنده در این مقاله ابتدا نگاهی به پیامدهای کارآفرینی در جامعه برای روشن شدن اهمیت کارآفرینی می نمایم. بعد با توجه به مشکلاتی که کارآفرینان در جامعه بعد از به ثمر رساندن کسب و کار با آن مواجه می شوند و گاهی باعث خروج آنها از بازار کسب و کسب وکار می شود، بطور خلاصه اشاره می نمایم. که برخی از آنها از وظایف خود کارآفرینان و برخی از وظایف دولت می باشد. امید است که با در نظر گرفتن آنها شاهد دوام و بقای کارآفرینان در بازار کسب و کار باشیم.

 

ابتدا نگاهی به پیامدهای کارآفرینی در جامعه برای روشن تر شدن اهمیت کارآفرینی می نمایم :

 

▪ کارآفرینی، پایه شکل گیری اقتصاد نوین : اقتصاد در ابتدای هزاره سوم میلادی شاهد دگرگونیهای شگرفی بوده است. انقلاب فناوری اطلاعات و تغییر ترکیب نیروی کار به نفع نیروهای دانش محور از زمره این تغییرات است. در چنین اقتصادی، کنترل و تخصیص منابع به صورت توزیع شده صورت می گیرد و نقش شبکه های اجتماعی در رشد و توسعه اقتصادی به مراتب بیش از نظام متمرکز برنامه ریزی دولتی خواهد بود. نقش کارآفرینان در رویکرد شبکه مدار به مراتب پر رنگتر از رویکرد اقتصاد کلاسیک است. در اقتصاد نوین، کارآفرینان در شبکه های اجتماعی نقش عناصر فعالی را ایفا می کنند که ارتقای بازده سرمایه های مادی و انسانی را فراهم می آورند.

 

▪ رشد اقتصادی : ویژگی بارز اقتصاد امروز، تغییرات سریع است. لذا کشورهایی می توانند در چنین اقتصادی موفق باشند که قابلیت تطبیق با این تغییرات را داشته باشند. کشورهایی که در آنها، میزان فعالیتهای کارآفرینانه بالاتر است، قادرند تا در اقتصاد جهان موقعیت بهتری کسب کنند. تحقیقات انجام شده نشان داده که رشد اقتصادی با فعالیتهای کارآفرینانه ارتباط مستقیم دارد.

 

▪ اشتغال زایی : کارآفرینان در ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی ایفا می نمایند. در حدود نیمی از کارکنان کشورهای توسعه یافته در کسب و کارهای کوچک مشغول فعالیت هستند. بیشتر مشاغل جدید را کسب و کارهای کوچک ایجاد می کنند و سهم این کسب و کارها در بازار کار در حال افزایش است.

 

▪ ایجاد و رشد تکنولوژی : توسعه و پیشرفت تکنولوژی مرهون کارآفرینی است و کارآفرینان از طریق ایجاد فناوری، ایجاد محصولات جدید و تکنولوژی های جدید و خدمات جدید موجب افزایش کیفیت زندگی می شوند.

 

▪ ایجاد صنایع نو : بسیاری از صنایع جدید از پیامدهای کارآفرینی می باشند. و در آینده نیز شاهد ایجاد صنایع جدید تری خواهیم بود.

 

▪ ایجاد تحرک اقتصادی و اجتماعی : توسعه کسب و کارها و بهبود وضعیت اقتصادی از پیامدهای دیگر کارآفرینی می باشد.

 

 

 

● راهکارهای دوام فعالیتهای کارآفرینی بعد از اجرا :

 

تا به حال مشکلاتی که در رابطه با کارآفرینی ذکر شده مربوط به قبل و حین اجرای کارآفرینی بوده است یعنی مربوط به مراحلی بوده که ما کارآفرینی را به مرحله اجرا برسانیم. حال در این مجال بنده به راهنمایی هایی در جهت سهولت در تداوم فعالیتهای کارآفرینی و احیانا جلوگیری از ضرر و زیانهای احتمالی بعد از کارآفرینی اشاره می کنم. عمده مشکلی که کارآفرینان با آن مواجه هستند، مسئله مالکیت معنوی کارآفرینی است. باید حقوق انحصاری به پیاده کننده کارآفرینی درکشور جهت جلوگیری یا ممانعت دیگران از ساخت، استفاده، فروش، یا وارد کردن محصولات موضوع کارآفرینی است که با این حال تعریف جامع و کاملی از این حقوق داده نشده است. اگر این مهم جدی گرفته شود ما شاهد این نخواهیم بود که کارآفرینانی به خاطر تقلید افراد سودجو متحمل ضرر و زیان شوند. البته رقابت برای تولید محصولات شناخته شده و راهکارهای شناخته شده عمومی و قدیمی را نباید وارد بحث کرد که عموم تولیدکنندگان بر سر تولید آنها رقابت می کنند. برای روشن تر شدن موضوع به فرآیند خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در جدول زیر اشاره ای می کنم.

 

امیدوارم مسئله روشن شده باشد که رقابت سالم با بحث ما متفاوت است. وقتی صحبت از مالکیت معنوی می کنیم، یعنی ما با خلاقیت به ایده جدیدی رسیده ایم و با اقدام روی ایده جدید، در بازار، ارزش آفرینی کرده ایم. امید است که بحث مالکیت معنوی در کارآفرینی جدی گرفته شود.

 

مشکل دیگری که کارآفرینان با آن مواجه هستند، در مرحله بعد، یعنی وقتی کارآفرینی نتیجه داد و محصولات به بازار عرضه شدند بوجود می آید (البته در بحث تولید محصولات)، یعنی کارآفرینان نمی توانند محصولات خود را به فروش برسانند و این مهم ترین مشکل بعد از کارآفرینی است. در این میان هم خود کارآفرینان تکالیفی دارند و هم دولت که به هر کدام اشاره ای می نمایم.

 

اما راهکار چیست؟ کارآفرینان در مرحله قبل از اجرا باید برای فروش محصولات خود اطمینان حاصل کنند، برای این منظور باید با شرکتهای بزرگ تولیدی تعامل داشته باشند بدین معنی که برای تولید قطعات مورد نیاز آنان برنامه ریزی کنند. چراکه اکثر تولید کنندگان بزرگ که توان رقابتی آنان بالاست تولید قطعات را به شرکتهای جزء می سپارند. و این بهترین پارادایم می تواند برای کارآفرینان باشد که ریسک و خطر تولید (مهم ترین عامل در کارآفرینی) را پایین بیاورند. اما تکلیف دولت چه می تواند باشد؟ سوای قوانین مالیاتی، قوانین کارگری، حمایتهای مالی از شرکتهای نوپا و وامهای بلند مدت با تاخیر در بازپرداخت اقساط و ...، دولت باید با هماهنگی کامل با صنایع تولیدی کشور و رصد آنها، با صادرات و واردات بهینه و اجرای راهکارهایی برای فروش محصولات آنها در جهت بقای شرکتهای تولیدی نوپا گام بردارد.