شما اینجا هستید: صفحه اصلی اقتصاد داخلیايران در ميان 20 دولت غيرشفاف دنيا

ايران در ميان 20 دولت غيرشفاف دنيا

ايران در ميان 20 دولت غيرشفاف دنيا

مجمع جهانی اقتصاد گزارش داد

مجمع جهانی اقتصاد با مقایسه عملکرد دولت‌ها در 142 کشور جهان رتبه دولت ایران از نظر شفافیت در سیاست‌گذاری‌ها 125، پرداخت‌هاي بی‌قاعده 65 و حیف و میل بودجه دولتی 68 اعلام کرد. به گزارش فارس، مجمع جهانی اقتصاد در بخشی از گزارش خود موسوم به «گزارش رقابت پذیری جهانی» به بررسی عملکرد 142 دولت جهان پرداخته است.

بر اساس این گزارش، دولت ایران جزو 20 کشور نخست دنیا از نظر عدم رعایت شفافیت در سیاستگذاری‌هاي خود قرار دارد. ایران نمره 5/3 از نظر میزان شفافیت سیاستگذاری‌هاي خود را به‌دست آورده که بدین ترتیب در رتبه 125 جهان از این نظر قرار گرفته است.

سنگاپور با کسب نمره 3/6 در راس این رتبه‌بندی قرار گرفته و به عنوان کشوری شناخته شده است که سیاست‌گذاری‌هاي دولت آن از بالاترین میزان شفافیت در سطح جهان برخوردار است. کشورهای هنگ کنگ، سوئیس، نیوزیلند، تایوان، فنلاند، سوئد، دانمارک، لوکزامبورگ و بحرین در رتبه‌هاي دوم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند. رتبه انگلیس در این رتبه‌بندی 18، عربستان 27، ترکیه 44 و روسیه 115 اعلام شده است.

یمن نیز با کسب نمره 2/2 در جایگاه آخر و به عنوان کشوری شناخته شده است که سیاست‌گذاری‌هاي دولت آن کمترین میزان شفافیت را در سطح جهان دارد. پس از این کشور، هائیتی، رومانی، ونزوئلا، چاد، الجزایر، ماداگاسگار، ایتالیا، بوسنی، تیمور، آرژانتین، بروندی، بلغارستان، سوریه،کره شمالی، بولیوی، نیکاراگوئه، ایران، آنگولا، و لسوتو رتبه‌هاي دوم تا بيستم غیرشفاف‌ترین دولت‌هاي جهان را در خود جای داده‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت ایران از نظر پرداخت‌هاي بی‌قاعده و فعالیت‌هاي رشوه‌خواری رتبه بهتری را به‌دست آورده و در جایگاه 65 جهان قرار گرفته است که به این ترتیب دولت‌هاي 77 کشور نسبت به ایران وضعیت بدتری از این نظر دارند. ایران نمره 4 از این نظر را کسب کرده است. نیوزیلند که به عنوان پاک‌ترین کشور جهان شناخته شده نمره 7/6 به دست آورده است. چاد با نمره 2/2 در رتبه آخر قرار گرفته است.

بر اساس گزارش فارس، مجمع جهانی اقتصاد همچنین 142 دولت جهان را از نظر میزان حیف و میل در هزینه‌هاي دولتی مورد مقایسه قرار داده که براساس آن دولت ایران رتبه 68 را به دست آورده است. نمره ایران در این زمینه نیز 2/3 اعلام شده است. در راس این رده‌بندی کشور سنگاپور با نمره 1/6 قرار گرفته است و جمهوری دومنیکن با نمره 7/1 در جایگاه آخر قرار گرفته است.

رتبه 29 ایران از نظر حجم GDP

در همين حال به گزارش ايسنا، براساس تازه‌ترين گزارش منتشر شده از سوي مجمع جهاني اقتصاد حجم توليد ناخالص داخلي ايران حدود 357 ميليارد و 200 ميليون دلار برآورد شده که به اين ترتيب ايران از نظر توليد ناخالص داخلي عنوان بیست و نهم جهان را به دست آورده است. ايران در سال گذشته نيز با 330 ميليارد و 500 ميليون دلار عنوان 29 جهان را از نظر حجم توليد ناخالص داخلي به دست آورده بود. به اين ترتيب توليد ناخالص داخلي اين کشور در سال 2010 نسبت به سال 2009 بالغ بر هشت درصد افزايش يافته است. در اين رده‌بندي آمريکا با توليد ناخالص داخلي بيش از 14 هزار و 658 ميليارد دلار در صدر قرار گرفته و کشورهاي چين و ژاپن به ترتيب با بيش از پنج هزار و 878 ميليارد دلار و پنج هزار و 456 ميليارد دلار دوم و سوم شدند.

آلمان، فرانسه، بريتانيا، برزيل، ايتاليا، کانادا و هند نيز از نظر حجم توليد ناخالص داخلي رده‌هاي چهارم تا دهم جهان را به خود اختصاص دادند. تنها 15 کشور نخست اين رده‌بندي داراي توليد ناخالص داخلي بيش از يک هزار ميليارد دلار هستند.

همچنين در قاره آسيا ايران بعد از کشورهاي چين، ژاپن، هند، کره‌جنوبي، ترکيه، اندونزي، عربستان سعودي و تايوان در رده‌ نهم قرار گرفت. در منطقه خاورميانه نيز ايران بعد از کشورهاي ترکيه و عربستان سعودي رده سوم را به خود اختصاص داد. حجم توليد ناخالص داخلي ايران بيشتر از کشورهايي مانند تايلند، يونان، فنلاند، مالزي، نيجريه، اوکراين و دانمارک اعلام شده است. در رده‌بندي مجمع جهاني اقتصاد که 142 کشور جهان در آن حضور دارند، کشورهاي تيمور شرقي، گامبيا، بليز، بوروندي‌ و کيپ ورد از نظر حجم توليد ناخالص داخلي در قعر جدول قرار گرفتند.

 

منبع : دنیای اقتصاد