مطالعات بازار ضرورتی برای بنگاه های اقتصادی و تجاری

مطالعات بازار ضرورتی برای بنگاه های اقتصادی و تجاری

مطالعات بازار امری حیاتی برای بنگا‌ههای اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود. از این طریق شرکتها می‌توانند از یک فرصت تجاری جدید استفاده کنند و مشتریان فعلی خود را افزایش دهند. پی بردن به نقاط ضعف در بازار، رضایت مشتری را بیمه کرده و اقدامات بازاریابی موثر را برای مشتریان برنامه‌ریزی می‌کند.مطالعات بازار می‌تواند اطلاعاتی را در مورد وضعیت بازار رقبا فراهم کند که این خود باعث افزایش قدرت رقابتی و سود ماکسیمم می‌شود.

یکی از بزرگترین و موثرترین مطالعات بازار در زمینه صنعت، در کشور انگلیس انجام شده است. نسبت بزرگی از مطالعات بازار بین‌المللی، توسط مشاوران و نمایندگیهای این کشور صورت گرفته است. حجم مطالعات بازار صنعتی در انگلیس در سال ۱۹۹۸، ۹۱۵ میلیون پوند بوده که رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.این افزایش، نشاندهنده بالا رفتن تعداد سازمانها و بنگاههای اقتصادی و تجاری در هر دو بخش خصوصی و دولتی است که ارزش مطالعات بازار را درک کرده‌اند و بخشهای بنیادین را در سرتاسر طرحهای استراتژی خود ثبت می‌کنند.

مطالعات بازار چیست؟ مطالعات بازار مجموعه و تحلیلی از اطلاعات موجود درباره بازار، سازمانها و افراد به منظور حمایت بهتر از تصمیمات بنگاههای اقتصادی و تجاری به کار گرفته می‌شود.در بازار رقابتی امروز، دانش بیشتر بنگاههای تجاری و اقتصادی در مورد مشتریان، به موفقیت بیشتر آن سازمان می‌انجامد.

در مطالعات بازار، اطلاعات و نتایج حاصل از یک نمونه کوچک را می‌توانیم به یک نمونه بزرگ‌تر تعمیم داد. در هر حال، افرادی که با آنها مصاحبه می‌شود (نمونه)، نماینده و یا زیر مجموعه‌ای از کل افرادی هستند که علاقمند به بررسی موضوع خاصی در مورد آنها هستیم(جامعه). به عنوان مثال این جامعه ممکن است شامل خانواده‌ها، رانندگان، سرمایه داران، مدیران و یا فروشندگان سوپر مارکت باشند.

مشخصاً بنگاههای اقتصادی مطالعات بازار را به شیوه‌های زیر می‌توانند مورد استفاده قرار دهند:

▪ یکی از مزایای ارزشمند مطالعات بازار،کمک به بنگاههای اقتصادی برای درک بهتر مشتریانشان است. از طریق مطالعه نگرشها و عادات مشتریان سازمانها قادر به ارزیابی دامنه‌ای از مسائل حساس در مورد مشتریان خواهند بود – همانندسطح رضایت مشتریان و افراد در مقایسه باهم – که به حفظ وفاداری مشتریان می‌انجامد در نتیجه بنگاههای اقتصادی می‌توانند به طور مؤثرتری روی گروههای خاص مشتریان تمرکز کرده و رفتار خرید آنها را درک کنند.

▪ علاوه بر این مطالعات بازار می‌تواند به بهبود توسعه محصولات و خدمات جدید نیز کمک کند. مطالعه در مورد بهبود محصولات، شایعترین فعالیتی است که بنگاههای اقتصادی را قادر می‌سازد که زمینه‌های مناسب ارائه یک خدمت یا محصول جدید را شناسایی کنند. همچنین سودآورترین و مناسبترین برنامه برای عرضه محصولات جدید را برای حمایت از فعالیتهای فروش مثل تبلیغات، بازاریابی و روشهای نفوذ در بازار را مشخص می‌کنند.

▪ دردرون سازمان مطالعات بازار می‌تواند برای نظارت بر رضایت و حفظ روحیه تیمی، مورد استفاده قرار گیرد. مطالعات بازار می‌تواند به بهبود روابط داخلی در سازمان و مشخص کردن زمینه‌های نارضایتی برای برجسته کردن فعالیتها و نوآوریهای داخلی کمک کند که این موضوع می‌تواند به پیشرفت افراد و عملکرد سازمانی بیانجامد.

▪ یک مطالعه بازار موثر می‌تواند بنگاههای اقتصادی را در درک وضعیت رقابتی موجود کمک می‌کند. معمولاً سازمانها می‌توانند با تجزیه و تحلیل رقبای خود به نقاط ضعف و قوت آنها پی ببرند و رقبای ضعیف‌تر خود را شناسایی کنند. با چنین نتایجی آنها می‌توانند از تجربه‌ های دیگران برای بازار هدف جدید یا فرصتهای تجاری استفاده کنند. نمایندگیهایی که عهده دار مطالعات بازار هستند در اغلب موقعیتهای تجاری از نظر اندازه، ویژگی و مکان با هم متفاوت هستند. برای انتخاب یک نمایندگی جهت انجام یک پروژه خاص نقطه نظراتی وجود داردکه باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال:

۱) یک لیست کوتاه از سازمانهای تحقیقاتی با مهارتهای مربوط به پروژه، باید تهیه شود.

۲) این سازمانهای تحقیقاتی باید هزینه‌هایی که برای پروژه‌های مشابه کرده‌اند، را ارائه دهند.

۳) نیازمندیهای موجود در پروژه باید به تفصیل مشخص شده، سپس با سازمانهای پژوهشی که بودجه در دست دارند، مطرح گردد.

۴) هزینه‌های پیشنهادی باید توسط سازمان تحقیقاتی ارائه شود.

۵) سازمان تحقیقاتی مورد نظر از روی سازگاری، صلاحیت و شایستگی و نیز میزان هزینه مصرفی انتخاب می‌شود.

بر اساس نیاز بنگاههای تجاری و بودجه در دسترس آنها، روشهای تحقیق بازار زیادی مانند مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی و ارسال پرسشنامه از طریق پست وجود دارد که در جمع آوری داده‌های کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای مطالعه کیفی به وسیله مصاحبه حضوری با افراد یا تشکیل گروه کانون، لوازم و راهکارهایی هستند که بینشی را درباره اینکه چرا افراد نظراتشان را ابراز نمی‌کنند، فراهم می‌کند و به این طریق درک بیشتری از مشتریان حاصل می‌شود. موثرترین راه به منظور انجام مطالعات بازار این است که یک محقق حرفه‌ای استخدام شود.

انجمن مطالعات بازار (MRS) با بیش از ۸۰۰۰ عضو در بیش از ۵۰ کشور، یکی از بزرگترین سازمانهای عضو بین‌المللی است که در زمینه تحقیقات حرفه‌ای، بازار مطالعات اجتماعی و تحقیقات نظری فعالیت می‌کند. اعضای گوناگون آن شامل محققین نمایندگیها، مشاوران مستقل و انجمن‌های علمی است.به منظور پیدا کردن یک محقق شایسته در بنگاههای اقتصادی و تجاری، MRSلیستی از محققان را در بیش از ۷۰۰ سازمان که همراه با تخصصهایشان جمع‌آوری شده‌اند، فراهم می‌کند. راهنمای یافتن محقق، به همان خوبی که اطلاعات جزئی را در مورد مطالعات بازار می‌دهد، به بنگاههای اقتصادی و تجاری کمک می‌کند که چگونه محقق مورد نظر خود را پیدا و انتظارتشان را مشخص کرده و همچنین چگونه از نتایج بدست آمده استفاده کنند.

 

روزنامه تفاهم