شما اینجا هستید: صفحه اصلی روابط عمومینقش روابط عمومی در صنعت بیمه «مدیریت اعتماد» است

نقش روابط عمومی در صنعت بیمه «مدیریت اعتماد» است

نقش روابط عمومی در صنعت بیمه «مدیریت اعتماد» است

نویسنده :مجید مهری

کارشناس ارشد علوم ارتباطات

روابط عمومی مناسب ترین بستر برای جهت دهی افکار عمومی وارائه اطلاعات لازم به افراد واشاعه باور ویا هدف های ویژه‌ای است که مهمترین ماموریتها ورسالتهای صنعت بیمه را تشکیل می دهدودرصنعت بیمه برای توسعه هرچه بیشتر رویکرد مردم به بهره مندی از خدمات بیمه‌ای باید نقشی فراتر از وضعیت کنونی به آن تفویض کرد.

شرکتهای بیمه، خدمت می‌فروشند آنهم خدمتی که اساسا ناملموس است وخرید آن حتی ریسک بالایی دارد.

از این رو نقش روابط عمومی در این حوزه ملموس تر می شود زیرا بایستی بستر اعتماد را آنچنان فراهم کند که خریداران انواع خدمات بیمه با اطمینان کامل،خدمات را خریداری کنند.

روابط عمومی بایستی در این حوزه پوششی از اطلاع رسانی وارائه انواع پیام ها را ایجاد کند که بیشترین تاثیر را بر پنداشت مشتری از سطح اعتماد داشته باشد.

در حال حاضر روابط عمومی های صنعت بیمه نیازمند توجه بیشتر در خصوص بهره مندی از ردیف بودجه ای مناسب،استفاده از نیروی انسانی متخصص،مدیران آگاه،علاقمند،جسورو دانش محور در حرفه روابط عمومی،داشتن اختیار لازم درپیشبرد برنامه ها وارتقاء نقش وجایگاه آن درمجموعه شرکتها بدون مداخله دیگر بخشها می باشند .

متاسفانه در شرکت های بیمه آنقدر که برای دیگربخشها اهمیت بسیار قائل می شوند و نقش آنها را درجذب پرتفوی مهم برمیشمارند، برای روابط عمومی چنین جایگاهی معمولا متصور نیستند وفقط نقشی سنتی برای آن قائل میباشند در حالیکه رسالت بنیادین روابط عمومی در صنعت بیمه،اشاعه فرهنگ بیمه است.

در اشاعه فرهنگ بیمه،انتظار فروش آنی خدمات نمیرود ونباید هم بر فروش از طریق تاکتیک های روابط عمومی پافشاری کرد زیرا روابط عمومی یک فعالیت مستمر وطولی است واثرات بلند مدت آن در تثبیت جایگاه برند و خوشنامی آن بعنوان یک استراتژی هدفمند شناخته می‌شود.

در صنعت بیمه کشور ما بعضا از روابط عمومی انتظار پیشبرد فروش میرود درحالیکه این یک خواسته نابجاست وبازاریابی مستقل وپر تحرک با استراتژی مشخص بایستی این خواسته را عملی سازد.

بیمه در کشور ما با شخص ثالث معرفی شده است وتقریبا هیچکس خاطره خوشی از آن ندارد، ازاین رو روابط عمومی باید این خاطره های بد را به خاطره های خوش تبدیل کند.

در مدت 76 سال فعالیت بیمه گری در ایران هنوز پندارهای مردم از اعتماد واطمینان نسبت به بیمه تسخیر نشده است زیرا مدیران فقط به جذب پرتفوی بیشتر آن هم بدون برنامه استراتژی سهم بازارهای نو وبا بهره مندی از جاذبه های دامپینگ می اندیشند.

روابط عمومی رسالت ذاتی اش در صنعت بیمه تسخیر پندارها وبستر سازی خاطره های خوش از بیمه است واین مهم با همدلی و وفاق روابط عمومی های صنعت بیمه ایجاد خواهد شد .

البته بدون حمایت های مدیران شرکتهای بیمه نمی توان این مهم را عملی کرد زیرا وضعیت کنونی عکس آن را ثابت کرده است.

نشستهای متعدد در بسترکارگروه روابط عمومی ها در سندیکای بیمه گران ونیز شورای روابط عمومی ها در بیمه مرکزی و نگرش های بدنه صنعت بیمه به بازار بیمه ونگاه ایشان به نقش وجایگاه روابط عمومی در پیچ و خم «چکنم» گیرکرده است.

روابط عمومی معمولا در شرکتهای بیمه مانند گوشت قربانی است و همه در حوزه روابط عمومی صاحب نظرندوبگمان خویش آن را بسیار ساده می انگارندو در بسیاری مواقع بر این پندارند که هرکس با همه "سلام وعلیک گرمی" دارد پس روابط عمومی را خوب می داند درحالی که رفتار عمومی بخشی از روابط عمومی است ودرکلیه اجزا یک سازمان تعامل نیکو پسندیده است.

بطور کلی روابط عمومی یک فرآیند استراتژیک بلندمدت است برخلاف بازاریابی که یک فرآیند کوتاه مدت است، از اینرو روابط عمومی را می توان بعنوان "مدیریت اعتماد "نامگذاری کردو اعتماد در صنعت بیمه یکروزه بدست نمی آید .

صنعت بیمه با استفاده از تاکتیکها و تکنیک های روابط عمومی می‌تواند اعتماد بیافریند، آفرینش اعتماد در صنعت بیمه وگسترش آن نوعی خلق ارزش محسوب می شود.

این ارزش اگر به پویایی بیانجامد می تواند روند توسعه انواع خدمات بیمه ای را نیز جریان دهد. فرهنگ بیمه در کشورما نیازمند الگوی اشاعه فرهنگ بیمه می باشدو روابط عمومی در این مسیر باید مورد توجه جدی قرار گیردو....... انشاءالله

منبع :دنیای اقتصاد