شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت استراتژیکابزار ارتباط با استراتژی‌های سازمان

ابزار ارتباط با استراتژی‌های سازمان

ابزار ارتباط با استراتژی‌های سازمان

imagمنبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 سيد محمد اعظمي‌نژاد*

 منبع: Mindtools

 برنامه‌ريزی استراتژيک اثربخش برای موفقيت هر کسب‌و‌کاری يک ضرورت است. اين فرآيندی است که در آن مديران ارشد در مورد چگونگی پيروزی سازمان در آينده فکر می‌کنند و بدون آن احتمالا سازمان محکوم به شکست است.

اما هرچقدر هم استراتژی شما خوب تدوين شده باشد، اگر کارکنان آن را درک نکنند با شکست مواجه خواهد شد. چرا که آنها نخواهند فهميد که سازمان به کدام سمت حرکت می‌کند و چگونه می‌توانند به آن کمک کنند. آنها ممکن است دچار سردرگمی و نااميدی شوند؛ مشتريان ممکن است احساس نارضايتی کنند و ساير ذی‌نفعان نيز ممکن است ايمان خود نسبت به سازمان شما در ارائه خدمت يا محصول مناسب را از دست

بدهند.

بنابراين سازمان شما به طور همزمان به برنامه‌ريزی استراتژيک و ارتباط مناسب با استراتژی‌ها نياز دارد.

معمولا تهيه يک سند تصويری و گرافيکی از اهداف استراتژيک تاثيرگذاری بسيار بيشتری بر کارکنان دارد. يکی از ابزارهای معروف برای نمايش اهداف استراتژيک به کارکنان «هرم اهداف» نام دارد که در اين نوشتار معرفی خواهد شد.

 

معرفی ابزار

راه‌های مختلفی برای معرفی استراتژی‌ها در سازمان وجود دارد. ابزار هرم اهداف با رويکرد ساختار سلسله مراتبی مناسب، به سوالات زير پاسخ می‌دهد:

1. چرا سازمان ما مجموعه‌ای از فعاليت‌ها را انجام می‌دهد؟

2. چه نيازمندهايي برای رسيدن به اهداف سازمان وجود دارد؟

3. چگونه سازمان دقيقا نيازهای موجود را پاسخ می‌دهد؟

4. چه کسی (يا چه چيزی) اهداف سازمان را محقق می‌کند؟

 پاسخ به اين سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌های خود را به طور جامع بيان کنيد و اطلاعاتی را در اختيار شما قرار می‌دهد تا برنامه‌ريزی استراتژيک دقيق‌تری انجام دهيد:

سوال 1- «چرا»، اشاره به چشم‌انداز، ماموريت و ارزش‌های سازمان دارد.

سوال 2- «چه»، اهداف و برنامه‌های کلان مشخص می‌کند.

سوال3- «چگونه»، اشاره به اقدامات مورد نياز جهت تحقق اهداف دارد.

سوال4- «چه کسی يا چه چيزی»، اشاره به افراد، ابزار و سيستم‌هایی دارد که اهداف تعيين شده را محقق می‌کند.

نقطه شروع برای تهيه هرم اهداف، توضيح و پاسخ به «چرا» است که چشم‌انداز، ماموريت و ارزش‌های سازمان را نشان می‌دهد.

روش و چگونگی درج مطلب در ابزار هرم اهداف کاملا به مخاطبان شما بستگی دارد، اگر قرار است هرم اهداف در معرض ديد مشتريان و ذی‌نفعان بيرونی قرار گرفته شود بهتر است تاکيد شما بر چشم‌انداز سازمان در اين هرم باشد. اما برای مخاطبان داخلی(مثل کارکنان) می‌توانيد بر هر سه مولفه ماموريت و چشم‌انداز و ارزش‌ها به‌طور همزمان تاکيد داشته باشيد.

سطوح بعدی اين هرم نيز بسته به جنس مخاطب و اولويت‌های دغدغه‌ای آن، بايد تهيه و ارائه شود.

به خاطر داشته باشيد استفاده صحيح اين ابزار می‌تواند موجب تسری آسان و تاثيرگذار بالای استراتژی‌های سازمان در ميان ذی نفعان کليدی شود.

*عضو هيات ریيسه کميته تخصصي توسعه- انجمن مديريت منابع انساني ايران

 (hrjournalist.blogfa.com)