میگوئل هرناندز، مدیر تاسیسات و شبکه‌های هوشمند AF-Mercados

میگوئل هرناندز، مدیر تاسیسات و شبکه‌های هوشمند AF-Mercados

روزنامه دنیای اقتصاد

 

ترکیب کیفیت و انحصار در اتنیا فروش و نتیجه‌گیری این شرکت را افزایش داده است. اکنون اتنیا در آستانه یک انقلاب تولیدی است که می‌تواند کل زنجیره ارزش آن را مختل کند. در نتیجه، مدیران باید شرکت را برای آینده آماده کنند. بازبینی مدل کسب‌وکار اتنیا نشان می‌دهد موفقیت این شرکت بر دو رکن است. اول اینکه عینک‌‌ها بعد از تست طراحی‌های فراوان با سلیقه مشتری و نیز واکنش بازار همخوانی دارند. با توجه به اینکه مدت زمان تولید طولانی است، به نظر می‌رسد این روشی کارآمد برای ارائه طراحی‌های منحصربه‌فرد برای طیف گسترده‌ای از مشتریان باشد. اما این تنها نقطه تمایز رقابتی اتنیا نیست. مشتریان با تمرکز بر مواد اولیه باکیفیت، محصولی منحصربه‌فرد به دست می‌آورند که هم حس خوبی منتقل می‌کند و هم ظاهر خوبی دارد. این دومین رکن ارزش پیشنهادی اتنیا است.

 

با بررسی دیگر بخش‌های تولید که طراحی و متناسب‌سازی بخش اصلی زنجیره ارزش محسوب می‌شود، شاهد تحولی عظیم به واسطه پرینترهای سه‌بعدی هستیم. این تکنولوژی با خرد کردن هر آیتم به هزاران «وکسل» (نقاط داده مثل پیکسل که برای انتقال المان صدا به‌کار می‌روند) کار می‌کند. اشیایی که به‌عنوان وکسل به دست می‌آیند می‌توانند با استفاده از مواد لازم با یک پرینتر دیگر دوباره مونتاژ شوند. این ابزارها فرآیند تولید سنتی را تغییر می‌دهند و آن را سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کنند. مهم‌تر از همه، متناسب‌سازی آنی را بدون انبارداری پیچیده و پرهزینه انجام می‌دهند. این مثل اختلالی است که تبلت‌ها برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ ایجاد کردند.

واضح است که چالش‌هایی جدی برای مدل کسب‌وکار فعلی اتنیا ایجاد می‌شود. طراحان باید تولید را به شرکت‌هایی که چاپ سه‌بعدی انجام می‌دهند، برون‌سپاری کنند. اگر این گونه باشد، زنجیره ارزش به‌طور چشمگیری تغییر شکل می‌دهد و اتنیا برای دوام آوردن به مدل کسب‌وکار تازه‌ای نیاز دارد. به عبارت دیگر، هر گونه پیشرفتی که امروز در فرآیند تولید اتنیا رخ می‌‌دهد، به‌زودی منسوخ می‌شود. اتنیا باید بر ارزش افزوده بزرگ خود متمرکز شود: انحصاری بودن طراحی‌ها و کیفیت محصولات. سپس اقداماتی برای حفظ این ارزش‌ها در یک چارچوب تکنولوژیک جدید انجام دهد. این شرکت باید سعی کند جلوی شرکت‌های تازه‌واردی را که محصولات و خدمات مشابه ارزان‌تر و سریع‌تر وارد بازار می‌کنند بگیرد.

اتنیا برای رسیدن به این هدف باید ارزش پیشنهادی خود را سازگار کند. صرف اینکه مشتریان طراحی‌ها و کیفیت مواد اولیه‌ای که امروز استفاده می‌شود را دوست دارند، دلیل نمی‌شود که برند دیگری را ترجیح ندهند؛ آن هم برندی که بتواند تجربه کاربر بهتری ارائه دهد. برای اینکه بدانید چگونه باید مدل کسب‌وکارتان را با اختلال‌های آینده تطبیق دهید، سعی کنید روی ارزش افزوده کلیدی خود مانور دهید. در مورد اتنیا این ارزش افزوده شامل افزایش تعداد طراحی‌ها، توسعه نرم‌افزار برای تسهیل انتخاب طراحی از سوی مشتری یا حتی استفاده از ابزارهای نوظهور مبتنی بر وب می‌شود.