شما اینجا هستید: صفحه اصلی ایده های تجاریبازاریابی و مدیریت بازارمدیریت بازاریابی

بازارشناسی و مسائل بازاریابی

بازارشناسی و مسائل بازاریابی

نویسنده :سمیه گلابچی

منبع:marketingarticles.ir

چکیده

بازاریابی رابطه مند  هنر کسب وکار امروز است. برای حفظ مشتریان کلیدی (سود آور) موجود، مهارت در ایجاد ارتباط صحیح با مشتری ضروری است. تئوری بازار یابی بدوی یا کلاسیک، عمدتاً به انجام معامله توجه داشت وبه حفظ مشتریان اهمیتی نمی داد. اما با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، شرکتها با این واقعیت روبرو شدند که امروزه دیگر مانند گذشته شرکتها با یک نظام اقتصادی روبه گسترش و بازارهای درحال رشد روبرو نیستند. امروزه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و اینک شرکتها برای به دست آوردن سهم بیشتری از بــــازار ثابت یا روبه کاهش باید مبارزه کنند، بنابراین هزینه های جذب مشتریان جدید روبه افزایش نهاده است.

بسیاری از شرکتها مدعی بکارگیری و پیاده سازی استراتژی‌های مبتنی بر بازاریابی رابطه‌مند هستند ولیکن به وضوح دیده می شود که میزان موفقیت آنان یکسان نیست. جهت بررسی چرایی و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت بازاریابی رابطه مند باید بتوان به سوالات زیر پاسخ گفت:

چرا بازاریابی رابطه مند اهمیت یافته است؟چرا شرکتها و مصرف کنندگان به دنبال برقراری ارتباط با دیگر شرکتها و مشتریان هستند؟ چرا برخی از روشها در بازاریابی رابطه مند موفقتر از سایر روشها بوده اند؟

 

در این مقاله سعی می شود تا با معرفی مفاهیم کلیدی بازاریابی رابطه مند و تجمیع اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سوالات فوق، مفاهیم نظری لازم جهت به کارگیری صحیح استراتژی‌های مبتنی بر بازاریابی رابطه‌مند فراهم شود.

مقدمه

تحقیقات نشان می دهند که هزینه جذب مشتریان جدید ۵ برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است. شرکتها دریافته اند که از دست دادن یک مشتری چیزی بیش از، ازدست دادن یک قلم فروش است، بلکه به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتــری می توانسته در طول زندگی یا دوره زمانی که مشتری بوده، انجام دهد (کاتلر، ۲۸٫۱۹۹۹).همچون بسیاری از ایده های نوین کسب وکار که وارد ادبیات بازاریابی شده اند، بازاریابی رابطه مند در سالهای اخیر به طور گسترده ای استفاده شده است. اما از آنجا که شک و تردید بسیاری در معنی و مفهوم بازاریابی رابطه مند به چشم می خورد کمی دقت و تأمل بیشتر در این رابطه ضروری به نظر می رسد به لحاظ مفهوم، بازاریابی رابطه مند در میان مجموعه ای از تاکتیک های بازاریابی جای داده شده که به تحلیل و تعامل بین خریداران و فروشندگان می پردازد. برای بعضی، بازاریابی رابطه مند تنها به معنی پایگاه داده ای از مشتریان است. اما این درحالی است که هسته مفهومی آن به تعهد و اعتماد اشاره دارد. بازاریابی رابطه مند در سه سطح مفهومی قابل بررسی است که در این مجال به آن پرداخته خواهدشد. در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرایند خرید، با سوالات و اما و اگرهای بسیاری روبرو هستند. تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شده اند مشتریان با حق انتخابهای فراوان مواجه باشند (Todor,2003.23). از سویی دیگر شرکتها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابرهزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری، تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست، بلکه فراتر ازآن به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می توانسته است در طول زندگی انجام دهداز اوایل سال ۱۹۸۰، بسیاری از شرکتها به برقراری تعاملات پایدار با تامین کنندگان و سایر ذی‌نفعان خود روآوردند و پس از آن در اوایل سال ۱۹۸۳واژه بازاریابی رابطه مند برای اولین بار مطرح شد(,۱۲۳۲۰۰۴Wanq,) در واقع سه عامل باعث ایجاد و افزایش محبوبیت بازاریابی رابطه‌مند در اواخر سال ۱۹۸۰و اوایل سال۱۹۸۱ میلادی شدند. اولین دلیل، بحران انرژی در اواخر سال ۱۹۷۰ بود که موجب بروز تورم بی سابقه در قیمت مواد اولیه تولیدی شد و بسیاری از شرکتهای آمریکایی فعال در زمینه صنایع الکترونیک، فولاد، آلومینیوم، مواد شیمیایی و منسوجات تحت فشار رقبای خارجی از میدان خارج شدند. بنابراین نگهداری مشتریان و برقراری روابط بلند مدت با آنان مورد توجه قرار گرفت. در همان زمان بازاریابی خدمات به عنوان شاخه ای جدید در علم بازاریابی شهرت و محبوبیت یافته بود. لنارد بری که نخستین پژوهشگر در زمینه بازاریابی خدمات بود در اوایل سال ۱۹۸۳واژه بازاریابی رابطه‌مند را ابداع کرد (sheth,2002 , 54-67) . از آنجا که ارائه خدمات مستلزم برقراری رابطه مستقیم با دریافت کنندگان خدمت بود، محققان توانستند که وفاداری مشتریان را حین برقراری تعاملات پایدار با آنان مورد تحلیل قرار دهند. نهایتا با مطرح شدن مباحث TQM(مدیریت کیفیت فراگیر)در سال۱۹۸۰، تولید کنندگان به دنبال کاهش تعداد تامین کنندگان ودر نتیجه دریافت مواد اولیه مورد نیاز با کیفیت بالاتر و هزینه کم تر بر آمدند که این امر مستلزم برقراری تعاملات نسبتا پایدار با تامین کنندگان بود. پس از موفقیت ژاپنی ها در توسعه روابط با تامین کنندگان بویژه در صنعت خودرو. این الگو مورد استفاده شرکتهای آمریکایی نیز قرار گرفت (Ibid, 54-67).

 

بازاریابی رابطه مند

 

بازاریابی رابطه مند اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسط تنی چند از صاحبنظران بازاریابی مطرح شد. اما اساس و پایه این شاخه از بازاریابی که رابطه تنگاتنگی هم با رفتار مصرف کننده دارد از دل تحقیقات مربوط به روابط بین خریــــــدار و فروشنده در کسب و کارهای متوسط و نسبتاً بزرگ بیرون آمده است. در این پارادایم به جای نگرش خصمـــانه به مقوله چانه زنی در هر معامله خریدار و فروشنده برای رسیـــدن به اهداف خود با یکدیگر به توافق می رسند و در یک قـــــالب طرح ریزی شده نسبت به هم تعهداتی پیدا کرده و روابط خود را شکل می دهند (پالمر و دیگران، ۱۹۹۴) .بازاریابی رابطه مند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها و گروههای ذینفع اشاره می کند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و موثر به منظور حفظ ونگهداری آنهاست. در بین گروههای ذینفع، مشتــری مهمترین بوده و بازاریابی رابطه مند مشتـــــری را به دیده یک دارایی می نگرد که مستهلک نمی شود و اگر چه در ترازنامه شرکتها جایی ندارد اما درحقیقت از همه آن اقلام مهمتــر است. بازاریابــــی رابطه مند، صرفاً به دنبال این نیست که خدمات را در مکان، زمان و قیمت موردتقاضای بازار هدف، دراختیارش قرار دهد، بلکه می خواهد چنان روابطی با بازار هدف ایجاد کند که مجدداً در آینده از او خرید و دیگران را نیز به این کار ترغیب کنند. بازاریابی رابطه مند به دنبال آن است که مشتریان بیشتری را حفظ کرده و مشتریان کمتری را از دست بدهد. برای روشن شدن موضوع به مدل سطل سوراخ دار توجه کنید.

 

تعاریف بازاریابی رابطه مند

 

تعاریف مختلفی توسط محققان و تئوری پردازان برای بیان معنی و مفهوم بازاریابی رابطه مند مطرح شده است که در ادامه برخی از آنان قید می شوند:بازاریابی رابطه مند، نگهداری مشتریان و توسعه روابط و جذابتر کردن هر چه بیشتر این رابطه با مشتریان است (Fontenot,2004,93   & Hyman  ) .

 

بازاریابی رابطه مند فهم ومدیریت ارتباطات مشتریان و تامین کنندگان می‌باشد ( al,2006, 4-16 (Palmer & et.

 

بازاریابی رابطه مند شناسایی، ایجاد، نگهداری و ارتقای روابط با مشتریان و ذی‌نفعان شرکت است که این امر از طریق ایجاد اعتماد در نتیجه عمل به تعهدات محقق می شود.(Gummesson,1994 , 213)

بازاریابی رابطه مند تلاش برای جلب مشارکت مشتریان ،تامین کنندگان و سایر ذی‌نفعان در فعالیتهای بازاریابی و توسعه شرکت است.

مدیریت بازارهای داخلی

برنامه ریزی بازارهای داخلی

فرهنگ و جو سازمانی و نگهداری کارکنان

مدیریت بازارهای داخلی

برنامه ریزی بازارهای داخلی

فرهنگ و جو سازمانی و نگهداری کارکنان

زنجیره مدیریت روابط     ( Tzokas , 2004 & Saren)

انواع بازاریابی رابطه مند

۱٫      مرگان و هانت در سال ۱۹۹۴ الگویی از انواع بازاریابی رابطه مند ارائه کردند.

۲٫      جهت دست‌یابی به روابط پایدار توجه به نکات زیر ضروری است :

۳٫      رابطه بین سازندگان قطعات و ملزومات و خریداران جهت تامین بهنگام و بهینه سازی کیفیت محصولات.

۴٫      رابطه بین سازمان و شرکتهای خدماتی مثل موسسات تحقیقات بازاریابی، آژانس های تبلیغاتی و…

۵٫      همسو کردن استراتژی با جایگاه رقبا، تغییرات تکنولوژی و سیاسی.

۶٫       برقراری رابطه بین سازمان و موسسات غیرانتفاعی جهت مشارکت در امور اجتماعی.

۷٫      مشارکت در طرح های تحقیق و توسعه با سازمانهای دولتی در سطح محلی و کشوری.

۸٫      ایجاد روابط بلند مدت بین شرکتها و مصرف کنندگان نهایی.

۹٫      ایجاد ارتباط و مشارکت با سایر شرکا مثل شرکتهای فعال در کانال های توزیع سازمان.

۱۰٫  ایجاد رابطه با واحد های عملیاتی سازمان.

۱۱٫  ایجاد روابط و مشارکت با کارمندان که منجر به برقراری (بازاریابی داخلی)درسازمان می شود.

برقراری روابط موثر با واحدهای استراتژیک کسب و کار سازمان.

بازاریابی سناریوی فرضی چیست؟

بازاریابی سناریوی فرضی چیست؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 مترجم: دلارام حسینیون

 منبع: ehow

 بازاریابی سناریوی فرضی، ترکیبی هوشمندانه از تکنیک‌های بازاریابی سنتی به همراه ابزارهای پیچیده پیش‌بینی‌کننده، به منظور تعیین استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی برای محصولات احتمالی جدید است.

کارشناسان بازاریابی با استفاده از روش‌های مطالعه درمورد مشتریان و گروه‌های تمرکز، به ارزیابی و اندازه‌گیری علاقه مشتریان  به محصولات در دست تولید می‌پردازند.

این تکنیک‌ها به بازاریاب‌ها این امکان را می‌دهند که دریابند چه محصولاتی بالاترین پتانسیل موفقیت را دارند و در عین حال از تولید محصولاتی که بالاترین احتمالات شکست را دارند، جلوگیری می‌کنند.

مطالعه بیشتر...

ده فرمان اجتناب از هفت خطای بازاریابی

ده فرمان اجتناب از هفت خطای بازاریابی

نویسنده : مهدی برهان پور

منبع ماهنامه صنعت خودرو

مانند مشتریان خود بیندیشید. از دید مشتری، برخورد کل سازمان را به هنگام معامله بررسی کنید. در این آنالیز، حتی موارد جزئی نظیر تعداد زنگ های تلفن قبل از برداشتن گوشی، میزان معطلی مشتری در جلوی باجه، میزان صحت سفارشات و محموله ها، تحویل بموقع کالا، میزان دقت و برخورد دوستانه کارمندان و نظایر آنها را درنظر بگیرید 

مطالعه بیشتر...

تاکتیک‌های بازاریابی در دوران متلاطم تاکتیک‌های بازاریابی در دوران متلاطم

تاکتیک‌های بازاریابی در دوران متلاطم تاکتیک‌های بازاریابی در دوران متلاطم

انتخاب هوشمندانه و اجرای زیرکانه؛ تنها راه ممکن

روزنامه دنیای اقتصاد

مهدی گازر

منبع: IVEYbusinessjournal

عصر حاضر دوران دشوار و طاقت‌فرسایی برای مدیران و پیشوایان بازاریابی است. اقتصاد جهانی در سراشیبی رکود بوده و تمامی زمینه‌های کسب‌وکار در معرض چالش و تلاطمند. در این محیط، خلاصی از داده‌ها و اطلاعات سنتی و جست‌وجوی طرح‌های بازاریابی قوی و وزین از وظایف رهبران بازاریابی است.

مقاله حاضر ضمن بیان دلایل عدم تناسب طرح‌های بازاریابی سنتی و کلاسیک با محیط کسب‌وکار امروز، به معرفی یک قالب ساده طرح بازاریابی با اجزای اهداف و مقاصد، ابتکار عمل راهبردی و تاکتیک‌های بازاریابی می‌پردازد.

مطالعه بیشتر...

دوازده ایده برای بازاریابی در یك اقتصاد ضعیف

دوازده ایده برای بازاریابی در یك اقتصاد ضعیف

مرجع: www.systemgroup.net      

سایت تحلیلی MLM

بازار را هدف گذاری كنید. هر نوع تحول ، تغییر و توسعه ای را در روند صنعت، اقتصاد و صنایع در ارتباط با حرفه خود زیر نظر داشته باشید.  

در یک اقتصاد ضعیف آیا بازهم می توان بازاریابی کرد؟ .....

▪ همواره تفكر بازاریابی داشته باشید. یك پوشه برای نگه داری هر نوع ایده خوبی كه به ذهنتان می رسد، اختصاص دهید و نمونه ی نامه های مستقیم پستی ، آگهی های تبلیغاتی چشمگیر و هر نوشته یا كاغذی كه مربوط به امور تبلیغات می شود را در آن نگهداری كنید تا در آینده بتوانید در نتیجه ی هر جرقه ای در ذهن تان (اصطلاحاً طوفان ذهنی Brainstorm) از آنها استفاده كنید.

 

▪ بازار را هدف گذاری كنید. هر نوع تحول ، تغییر و توسعه ای را در روند صنعت، اقتصاد و صنایع در ارتباط با حرفه خود زیر نظر داشته باشید. رقبای خود را به خوبی بشناسید و پوشه و فایلی را برای بررسی عملكردهای هریك از آنان اختصاص دهید.

 

▪ محصولات ، خدمات و علایم تجاری خود را گسترش دهید. محصول یا خدمات جدیدی خلق كنید و آنها را به روز نگه دارید. اسامی و عناوین تجاری خوب برای محصولات یا خدمات جدید بسیار حیاتی هستند. محصولات و خدمات خود را همواره نو و به هنگام كنید تا مشتریان پیشرفت شما را مشاهده كنند.

 

▪ سازمان خود و خارج از سازمان تشكیل دهید. در همایش های تخصصی شركت كنید. نشریات تخصصی بازاریابی را مطالعه كنید. به منظور رسیدن به گزینه های صحیح، با متخصصان بازاریابی خارج از سازمان تان مشاوره كنید.

 

▪ بودجه اختصاص دهید. در حال حاضر چه مقدار پول یا بودجه صرف بازاریابی می كنید؟ چه مقدار تمایل دارید كه بپردازید؟ درصدی از درآمد ناخالص را كه می تواند به بازاریابی اختصاص داده شود، تعیین كنید. سعی كنید كه یا از طریق آگهی و تبلیغ و چه از طریق روابط عمومی به صورت ماهانه در بازار حضور خود را اعلام كنید.

 

▪ خود را در اذهان زنده و حاضر نگه دارید. روزنامه ای یا نشریه ای منتشركنید. مقالاتی عرضه كنید. وب سایت راه اندازی كنید. در پایین هر پست الكترونیكی كه می فرستید، بخش متحدالشكلی را كه شامل اطلاعات تماس ، آدرس وب سایت و شعار باشد را اختصاص دهید. به موكلان یا مشتریان خود، كارت پستی اعم از تبریك ، دعوت یا غیره و یا كارت پستی الكترونیكی بفرستید تا ارتباط تان با آنهاحفظ شود.

 

▪ با نشریات ارتباط داشته باشید. بخشی را برای ارتباط با نشریات و كارخبری تشكیل دهند. اطمینان حاصل كنید كه با نشریه ای كار كنید كه سرویس خبری onlineدارد و دارای صفحات تصویری با كیفیت بالاست.

 

▪ به سازمانهای اجتماعی محلی و همچنین گردهمایی ها بپیوندید. باسخنرانان در كنفرانس هایی كه شركت می كنید، تماس بگیرید.

 

▪ به تماس ها و سفارشات به سرعت پاسخ دهید. اگر به هر دلیلی در دسترس نبودید، تماس گیرنده را به شخص دیگری كه جانشین شما هستند، ارجاع دهید.

 

بخشی از وب سایت خود را به نیازهای مشتریان اختصاص دهید.

 

اطمینان حاصل كنید كه برای مراجعه كنندگان به وب سایت و كلاً مردم ، تماس با شما آسان است . همیشه و در همه حال ، تماسها و پیام ها را پی گیری كنید.

 

▪ تبلیغ كنید. یك بروشور جدید از محصولات و خدمات خود تهیه كنید و یا آنها را در صورت موجود بودن به شكل بهتری تغییر دهید. سعی كنید شماره تماسی داشته باشید كه به راحتی قابل یادآوری باشد. روی تمام محصولات تبلیغاتی ، آدرس وب ، ایمیل و شعار خود را همواره بگنجانید.

 

▪ در نمایشگاه ها، حامی مالی غرفه های معروف شوید. گردهمائی هایی را دردفتر خود ترتیب دهید یا در یك سمینار و كنفرانس یا گردهمایی ، سخنرانی ایرادكنید.

 

▪ برای نشریات یا روزنامه های محلی ، مجلات بازرگانی محلی و نشریات بازرگانی تجاری ستون سرمقاله ای بنویسید. مقاله ای چاپ كنید و آن را برای صنف خود بفرستید.