مجموعه ۱۷گانه «ایده تا اجرا»
به ایده تان رنگ واقعیت دهید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
چیا چاره خواه *
بخش ششم و هفتم
در بخشهاي قبل مسيرهاي مختلفي كه ما را به سمت ايدههاي جديد هدايت ميكند، تشريح شد. در صورتي كه ايده جديدي در ذهن ما نقش بسته باشد، ميتوانيم با سوالات زير آن را مورد سنجش قرار دهيم.
مجموعه سوالاتي كه اگر يكبار پرسيده شوند، به باز شدن موضوع و ايجاد بحث و گفتوگو كمك مهمي خواهند کرد. توصيه ميشود در پاسخ به اين سوالات از جلسات گروهي استفاده شود. سعي شده است سوالات متناظر با شرايط بومي طراحي شود. 1- ايده شما قرار است كدام مشكل را حل كند؟ كدام نياز را مشخصا رفع كند؟ 2- نيازي كه ايده شما را برطرف ميكند، چقدر مهم است؟ 3- آيا محصولات مشابه بازار را بررسي كردهايد؟ 4- فكر ميكنيد تفاوت ايده يا محصول شما با ساير رقبا در چيست؟ ناب بودن در ايده شما موجود است؟ 5- فكر ميكنيد از كدام ابزارهاي پيشران يا كاتاليزورها براي پيشبرد ايده خود استفاده كردهايد؟ 6- تا چه اندازه از تكنولوژيها و ابزارهاي موجود استفاده کردهايد؟ 7- آيا کار خود را به تنهايي شروع كردهايد يا تيم تشكيل دادهايد؟ آيا براي شروع نيروهاي اطراف را موازنه كردهايد؟ آيا مهره چيني صحيحي انجام دادهايد؟ آيا به يكپارچهسازي ایده با پتانسیلهای اطرافش انديشيدهايد؟ 8- تخمينهاي شما از هزينههاي شروع چقدر است؟ چه ميزان به صحت این تخمين مطمئن هستيد؟ (تخصص - تیم - پول - زمان) 9- آيا در فكر جذب سرمايهگذار بودهايد؟ هزينهها را خودتان تامين ميكنيد يا شخص سوم؟ 10- اگر بخواهيد يك سرمايهگذار را جذب كنيد، چگونه او را متقاعد ميكنيد؟ 11- مدل درآمدي خود را تشريح كنيد؟ 12- تا چه اندازه به خلاقيت و نوآوري در كار خود انديشيدهايد؟ 13- آيا به راههاي غيرمستقيم براي رفع مشكل هدف انديشيدهايد؟ 14- اصل سادگي را رعايت کردهايد؟ 15- تا چه اندازه اصل سرعت را در نظر گرفتهايد؟ 16- به راحتي خدمات يا محصول انديشيدهايد؟ 17- آيا روي طراحي و شكل محصول كار كردهايد؟ 18- تا چه اندازه روي بستهبندي ايده خود كار كردهايد؟ 19- ايده شما تا چه ميزان منعطف است؟ 20- آيا ميتوانيد ايده خود را در 30 ثانيه توصيف كنيد؟ 21- آيا موفق شدهايد اولويتها را ببينيد وشاخ و برگهاي اضافي را حذف كنيد؟ 22- كيفيت را براي محصول يا خدمت خود چگونه تعريف ميكنيد؟ 23- دلايل مهمي كه به شما اميدواری ميدهد كه اين ايده موفق خواهد شد، كدامها هستند؟ 24- تحقيقات اوليه را كه در مورد ايده و بازار خود انجام دادهاید، بررسی کنيد؟ 25- ميخواهيد از چه مسيري محصول خود را به بازار معرفي كنيد؟ حال با مراحل مختلفی که به ایده شما زندگی میبخشند، آشنا میشویم. فرض بر این است که ایده جدید در ذهن شما شکل گرفته است. هم اکنون میخواهید ایدهای را که یافتهاید ارزیابی کنید و به آن رنگ واقعیت دهید. مرحله اول: نوشتن ایده. ایده خود را بنویسید. قلم را بردارید و آن را از ذهن خود بیرون بیاورید و روی کاغذ بنویسید نام محصول چیست؟ - شکل محصول را بکشید - عملکردهای آن چیست؟ - چه کسی آن را میخرد؟ - چرا مردم آن را نیاز دارند؟ - چه مواد اولیهای لازم دارد؟ - سایز یا رنگ دارد؟ ویژگی متمایز کننده آن از سایر محصولات چیست؟ مرحله دوم: انتقاد از ایده. مدتی از ایده خود دور شوید و به مغز خود استراحت دهید. سپس دوباره ایده را ارزیابی کنید؛ اما این بار از دیدگاه یک فرد سوم و با دیدگاه انتقادی این کار را انجام دهید. البته ممکن است در این مرحله تمایل نداشته باشید که از طرف دیگران سرزنش شوید یا انگیزه خود را از دست بدهید یا از دزدیده شدن ایده خود توسط دیگران هراس داشته باشید. نترسید؛ اما در هر حال برای اینکه به خود استرس راه ندهید و با دقت این کار را انجام دهید. مرحله سوم: جستوجو در مورد ایده. در تمام وبسایتها، روزنامهها، نمایشگاهها و مقالات مرتبط جستوجوی دقیقی در مورد ایده انجام دهید. سعی کنید با مشتریان بالقوه صحبت کنید. همه این تلاشها باعث میشود دیدگاه وسیعتری نسبت به ایده خود بگیرید. دید شما بازتر خواهد شد. ابعاد آن را بهتر خواهید شناخت. اطلاعات بیشتر شما نسبت به ایدهتان دیدگاه واقعبینانهتری ایجاد خواهد کرد و بنابراین خطرهای ناشی از خوشبینی یا بدبینی شدید را کاهش میدهد. اطلاعاتی که نسبت به ایده خود پیدا میکنیم باعث میشود قضاوت متعادلتری نسبت به آن داشته باشیم. این برای شروع بسیار مفید خواهد بود. مرحله چهارم: تحلیل یافتهها. یافتههایتان را تحلیل کنید و پاسخی برای سوالات مختلفتان پیدا کنید. در آن مورد باید خبره شوید. یادتان باشد جستوجو و تحقیق در این مرحله به صورت مقطعی انجام میشود؛ اما در آینده نیز باید بهصورت پیوسته جستوجو انجام شود؛ چراکه ممکن است مسیرهای اطلاعاتی جدید در مورد محصول یافت شود یا به واقعیتهای جدیدی در مورد محصول برسید و ریسک عدم موفقیت را کاهش دهید. رقبا را بهتر خواهید شناخت و از تغییرات حوزه آگاه میشوید. در واقع شما با کسب اطلاعات مداوم در مورد ایده خود به آن شاخ و برگ میدهید و خود و ایدهتان را در شبکهای از اطلاعات مرتبط قرار میدهید. پی نوشت: مجموعه «ایده تا اجرا» متشکل بر 17 نوشته گام به گام است؛ شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحلهای است تا بتوانید ایدههای موفق را پیدا کنید یا ایده خامی را که در سر دارید پرورش و به آن رنگ واقعیت بدهید. این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید * ادامه دارد...