شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهمجموعه ۱۷ گانه «ایده تا اجرا»

مجموعه ۱۷ گانه «ایده تا اجرا»

مجموعه ۱۷ گانه «ایده تا اجرا»

روزنامه دنیای اقتصاد

چیا چاره خواه*

بخش چهاردهم

در بخش قبل مرحله تولید انبوه محصول مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش ادامه مراحل برای قیمت‌گذاری و بسته‌بندی محصول ارایه می‌شود.

قیمت‌گذاری

زماني که قيمت محصول توليدی شما مشخص شود آنگاه مي‌توانيد به سمت تعيين قيمت نهايي محصول برويد. شما ممکن است از تحقيقات بازار و بررسي رقبا استفاده کنيد. مقايسه قيمت رقبا و خرده فروشان مهم است، چراکه به نفع شما است که قيمت منطقي و حاشيه سود کمتري داشته، اما تعداد بيشتري بفروشيد تا اينکه قيمت بالا و تعداد اندکي داشته باشيد.

يک روش عمومي براي محاسبه قيمت تمام شده اضافه کردن اين سه مورد است:

1. هزينه مواد اوليه

2. هزينه توليد

3. حاشيه سود

 موارد 1 و 2 به شما نقطه سر به سر را مي‌دهد و مورد 3 (حاشيه سود) انتظاري است که شما پس از پوشش هزينه‌هاي مواد و توليد و برخي هزينه‌های جانبي از قبيل تلفن و تجهيزات وغيره از محصول خود داريد. به ياد داشته باشيد هزينه‌هاي حمل و تحويل محصول به فروشندگان را هم در نظر بگيريد. هر صنعتي حاشيه سود خود را دارد. در مورد حاشیه سود رایج در صنعت خود تحقیق کنید. فعالیت در خارج از حاشیه سود رایج صنعت می‌تواند ریسک بزرگی برای شما باشد.

هزينه‌هاي پنهان

هزينه‌هاي پنهان را مدنظر داشته باشيد. هزينه‌هايي از قبيل تبليغات، ايميل، تلفن، زمان صرف شده و ... ممکن است از چشم شما دور بماند. ممکن است کار و زماني را که خود صرف مي‌کنيد در نظر نگيريد، اما براي واقعي شدن هزينه‌ها لازم است حق‌الزحمه خود را هم در نظر بگيريد. سعي کنيد هزينه‌هاي پنهان و نامحسوس را همگي کشف و محاسبه کنيد. اين موارد گاه تا 100 درصد، هزينه‌ها را افزايش مي‌دهند. اگر نتوانيد هزينه‌هاي مادي و معنوي را محاسبه کنيد، آنگاه ممکن است ارزش کمتري از ارزش واقعي محصول خود را طلب کنيد که در نهايت منجر به ضرر خواهد شد.

قيمت سفارشي يا انبوه؟

به ياد داشته باشيد شما کارآفرين هستيد. يک کارآفرين به توليد انبوه فکر مي‌کند. ارزش افزوده همگاني در توليد انبوه است نه در توليد سفارشي، چراکه در توليد سفارشي هزينه‌هاي توليد بسيار بالا مي‌رود. بهتر است قيمت‌گذاري بر اساس فروش زياد و حاشيه سود کمتر باشد. فروش نيز بايد بر اساس انتظار انبوه باشد. اگر به سمت توليدات سفارشي يا حتي نيمه سفارشي برويد خصوصا در صنايع نرم‌افزاري، هزينه‌هاي توليد به شدت بالا خواهد رفت. اگر شرکت نرم‌افزاري توليدات سفارشي انجام دهد، اما قيمت‌ها پايين باشد مسير بسيار سختي پيش رو خواهد داشت. اين مساله براي شرکت‌هاي مشاوره مديريتي هم صدق خواهد کرد.

تضمين کيفيت

محصول توليدشده لازم است از کيفيت مطلوب برخوردار باشد. در ابتدا تمام فرآيندهاي کنترل کيفيت توسط شما به تنهايي انجام مي‌گيرد. شما به طورخود کار واحد تضمين کيفيت را انجام خواهيد داد. کنترل کيفيت؛ يعني شما تک تک محصول را که به بازار مي‌فرستيد کنترل و بازرسي کنید. حتي اگر لازم باشد هزاران قطعه را بازرسي کنيد، اين کار را انجام دهيد. تعهد به کيفيت نقش زيادي در پيشرفت شما دارد. هيچ‌گاه محصول معيوب را به بازار نفرستيد؛ چراکه مشتري فکر می‌کند که در آينده نيز اين کار تکرار خواهد شد. بنابراين بدون اينکه محسوس باشد، مشتريان آينده را از دست خواهيد داد.

مديريت انبار

مدیریت موجودی حتی برای شرکت‌های بزرگ نیز اهمیت دارد. زمانی که سفارشی دریافت می‌کنید باید از پس آن بربیایید. از طرفی شما نمی‌خواهید انباری پر از محصول که گرد و خاک می‌خورد، داشته باشید. برای آن لازم است نگاهی به موجودی خود و مدیریت صحیح آن داشته باشید. تا زمانی که یک محصول دارید مدیریت انبار کار سختی نیست، اما زمانی که محصول شما از لحاظ نوع، اندازه و غیره تنوع گرفت آن گاه نیاز به روش‌های تخصصی برای مدیریت موجودی خود دارید. شما می‌توانید از نرم‌افزار‌ها برای این کارکمک بگیرید.

آغاز عرضه محصول

نمونه‌های اولیه را روانه بازار کنید و همزمان آمادگی لازم را برای پذیرش سفارش‌های بیشتر داشته باشید. منظور از آمادگی این است که تمام برنامه‌ریزی‌های ممکن را انجام دهید تا زمانی که سفارش را دریافت کردید، بتوانید سریع تولید را شروع کنید.

بسته‌بندی

زمانی که محصول خود را تولید کردید لازم است آن را بسته‌بندی کنید و پس از آن عرضه را آغاز کنید. چند نکته برای بسته‌بندی در ادامه ذکر می‌شود:

• دموگرافیک محصول خود را بدانید؛ چراکه باید برای بازار هدف شما جذاب باشد.

• پیغام‌ها محصول شما را معرفی کند. این را می‌توانید با طراح گرافیکی خود در میان بگذارید.

• فقط به آنچه نیاز دارید بیندیشید. مردم علاقه‌ای به دیدن بسته‌بندی‌های حرفه‌ای برای دور انداختن ندارند.

• اگر محصول شما در قفسه فروشگاه عرضه می‌شود آن را در ذهن تصور کنید. که آیا محتویات داخل محصول معلوم باشد یا نه؟ برای اینکه بیشتر ایده بگیرید می‌توانید به فروشگاه‌ها رفته و اینبار با دقت بیشتری بسته‌بندی محصولات را نگاه کنید.

• شما می‌توانید با شرکت‌هایی که در کار بسته‌بندی فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. هرچه بیشتر از آنها بپرسید بیشتر ایده خواهید گرفت. طراح گرافیکی استخدام کنید. به طراحی محصول توسط خودتان فکر نکنید. این وقت زیادی از شما خواهد گرفت و در پایان هیچ شباهتی به تصور شما نخواهد داشت. طراحی گرافیکی یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه، مهارت و سلیقه دارد. با استخدام یک گرافیست ماهر مسلما در زمان زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد و طرح نهایی بسیار بهتر خواهد شد.

 پی نوشت:

مجموعه «ایده تا اجرا» مشتمل بر 17 نوشته گام به گام است و شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحله‌ای است تا بتوان ایده‌های موفق را پیدا كنيد و ایده خامی را که در سر دارید پرورش دهيد و به آن رنگ واقعیت بدهید.

info@hamfekri. com*