شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهاستراتژی شادي در کسب و کار از زبان یک میلیاردر

استراتژی شادي در کسب و کار از زبان یک میلیاردر

استراتژی شادي در کسب و کار از زبان یک میلیاردر

مترجم: زهره همتیان

تد لئونسیس میلیاردری است که در طول زندگی خود و ایجاد کسب وکار تجربه‌های فراوانی را اندوخته و هیچ پشیمانی در این رابطه نداشته است. وی در يكي از مقالاتش گوشه‌ای از آموزه‌های خود را در اختیار ما قرار داده است.

لئونسیس تقریبا در تمام زمینه‌ها فعالیت کرده است. او 15 سال را در شرکت AOLگذراند و سرانجام توانست معاون ريیس و سپس ريیس این شرکت شود. او به همین منوال ادامه داد تا اینکه موسس، ريیس و مالک عمده باشگاه ورزشی «مانومنتال» شد و در حال حاضر سه تیم ورزشی در سطح حرفه‌ای را سرپرستی می‌کند.

لئونسیس با دنبال کردن یکی دیگر از علایق خود توانست وب سایت SnagFilmsرا دایر کند، در این سایت مخاطبان می‌توانند هزاران فیلم مستند را تماشا کنند و به اشتراک بگذارند.

تنیل رابینسون تولید کننده فیلم، انسان نیکوکار و نویسنده کتاب بسیار موفق «کسب‌وکار شادی» طی ملاقاتی که با لئونسیس داشته در مورد چگونگی شاد زیستن و موفق بودن با وی گفت‌وگو کرده است.

چه زمانی برای اولین بار به ارتباط و همبستگی بین شادی و موفقیت در کسب‌وکار پی بردید؟

مدت کوتاهی بعد از اینکه از دانشگاه جورج تاون فارغ‌التحصیل شدم، شرکتی به نام LIST(شاخص نرم‌افزار و تکنولوژی لئونسیس) را راه‌اندازی کردم. این شرکت تحت عنوان مجله‌ای دایر شد که برنامه نویسی نرم‌افزار کامپیوترهای شخصی را به صورت خلاصه فهرست کرده بود. این مجله شبیه به مجله برنامه‌های تلویزیونی به نام TV Guideبود، اما به جای برنامه‌های تلویزیون به برنامه‌نویسی نرم‌افزار می‌پرداخت. کمتر از دو سال شرکتم را به قیمت 60 میلیون دلار فروختم. این کار قصد اصلی من نبود اما به عنوان یک جوان 27 ساله نپذیرفتن و گذشتن از60 میلیون دلار کار سختی بود. در آن زمان فکر می‌کردم فرد بسیار موفقی هستم ،سخت درس خوانده و در دانشگاه خوبی پذیرفته شده بودم، نمره‌های خوبی گرفته بودم ، برای خودم شغلی داشتم، شرکتی داشتم که درآمد زیادی داشت، اما بعد متوجه شدم که به‌رغم تمام ثروت مالی، من واقعا خوشحال نبودم. بنابراین کسب‌وکار و موفقیت مالی تضمین کننده شادی و خوشحالی نیست. بعدها، به دنبال راه حلي براي رسيدن به شادي و خوشبختي بودم، هر چیزی را که به دستم می‌رسید می‌خواندم و با شرکت‌ها و سازمان‌هایی کار می‌کردم که از الگوی «double bottom» پیروی می‌کردند، در این الگو علاوه بر مسائل مالی، مسائل اجتماعی نیز از اهمیت برخوردارند. در حال حاضر با شرکت‌ها و پروژه‌هایی که از این الگو پیروی نمی‌کنند و به آن متعهد نیستند، کار نمی‌کنم.

لطفا الگوی کسب‌وکار «double bottom» را کامل‌تر توضیح دهید.

هنگامی‌که این الگو به درستی اجرا شود، خرسندی و شادی به همراه می‌آورد و من معتقدم که سازمان‌ها با استفاده از این الگو موفق‌تر عمل می‌کنند. هر شرکتی باید به دنبال کسب سود باشد، اما باید اهداف بزرگتر و والاتر را نیز دنبال کند. شرکت‌ها با اجرای این الگو باعث می‌شوند تا کارمندان احساس کنند که آنها هم می‌توانند به ایجاد تغییرات در جامعه کمک کنند. امروزه کارآفرینان باید مشخص کنند که آنها و شرکت شان چه اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند و برای اینکه الگوی double bottomواقعا معنادار دنبال شود شما باید با اشتیاق و علاقه فراوان آن را دنبال کنید.

به هنگام اجرای تغییرات سازمانی، چقدر مهم است که شفاف باشید؟

امروزه شفافیت و صراحت یکی از تقاضاهای مصرف‌کنندگان و کارمندان است. بنابراین به مشتریان و کارمندان خود توجه کنید و خواسته‌های آنها را در نظر بگیرید. سعی کنید دیدگاه‌ها و انگیزه‌های آنها را درک کنید.

زمانی که این کار را انجام دادید، می‌توانید مشخص کنید که چه تغییرات، تصمیمات یا برنامه‌هایی را می‌خواهید اجرا کنید. در زمان تغییرات و تصمیم گیری، ضروری است که با تمام سهامداران خود شفاف و صادق باشید. بدون شک، زمان‌هایی خواهند بود که شما به تمام نظرات و حقایق دسترسی نخواهید داشت، اما خوب است که آن را نیز در میان بگذارید. اجازه ندهید دیگران از روی حدس و گمان با شما و برند شما برخورد کنند؛ با استفاده از هر کانال ارتباطی که برای کسب وکارتان موثرتر است، آنها را همواره مطلع و آگاه نگه دارید.

بهترین راه برای صاحبان کسب‌وکار و مدیران به منظور ایجاد انگیزه، همدلی و خرد جمعی در درون سازمان چیست؟

واضح است که مدیران بایستی این ویژگی‌ها را در تعاملات روزانه شان به نمایش بگذارند. اگر این کار را نکنند، نمی‌توانند از دیگران انتظار داشته باشند که در سازمان به این منوال عمل کنند.

چه توصيه‌اي به کسی مي‌كنيد که می‌خواهد خارج از کسب‌وکار اصلی خود، اقدام به فعالیت دیگری کند؟

من شور و اشتیاق را محرک اصلی برای دنبال کردن اهداف کوتاه مدت و نیز رویاهای بلندمدت شما می‌دانم. تا آنجا که می‌توانید در رابطه بافعالیت جدید احتمالی خود اطلاعات کسب کرده واز آن‌ها استفاده کنید. با کسانی که می‌توانند شما را راهنمایی و هدایت کنند، در ارتباط باشید. دانش قدرت است، بنابراین علم و دانش کسب کنید، آن را پردازش کنید و از آن استفاده کنید.

در طول زندگی و ایجاد کسب‌وکار، مهم‌ترین کاری که باید انجام داد و مهم‌ترین چیزی که باید از آن خودداری کرد، چیست؟

اول آنکه در زندگی تان بازی هجومی‌داشته باشید و دوم، آنچه را که حقیقتا برایتان مهم است و شما را خوشحال می‌کند نادیده نگیرید.

http://www.inc.com

منبع : دنیای اقتصاد