شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت بحرانبحران چيست?

بحران چيست?

بحران چيست

منبع : مدیر یار

بحران؛ تغـییرعظیمی اسـت كه یكبــاره در یك وضعـیت صـورت می پذیرد

در دل هرمشكلی فرصت های بزرگتر و عالی تر نهفته است كه انسانهای بزرگ قادرند مشكلات را به فرصت های بزرگ تبدیل نمایند .

هلن كلر, عشق به خداوند, ترجمه خرمشاهی , نشر ققنوس , ص 112.

بحران چیست؟

حادثه ای كه بصورت ناگهانی اتفاق افتاده و برطرف كردن آن نیازمند اقدامات اساسی و فوق العاده است.

وقایعی كه:درانجام امورجاری بصورت دفعی اخلال ایجاد می كند.

وقایعی كه براعتبارسازمان تاثیردارد، موجب از بین رفتن زمان می شود، یا موجب جلب توجه دولت و مردم می شود.

تغـییرعظیمی اسـت كه یكبــاره در یك وضعـیت صـورت می پذیرد.

دو دیدگاه در زمینه چگونگی ایجاد بحران

بحران زاییده پیچیدگیهای تكنولوژی مدرن.

عامل انسانی و خطاهای تصمیم‌گیری.

 

انواع بحرانها از نظر انجمن مدیریت بحران

اتفاقات صنعتی

بلایای طبیعی

حوادث منجر به معلومیت

خسارات طبیعی

دادخواهیهای طبقاتی

مصرف گرایی

تولید خراب

مرجوع نمودن محصول

تبعیض- در خرید، فروش، قیمت گذاری و HRM

اخراج مقامات اجرایی

اختلافات كارگری

ضعف مدیریت

مسائل جنسی

شایعه پراكنی

آشوبهای محل كاری- یقه سفیدها

 

انواع وضعیت های بحرانی

بهترین راه مدیریت بحران پیشگیری از وقوع آن است.

 

مدیریت بحران چیست؟

1. مدیریت بحران، پیش‌بینی، تدارك و آمادگی قبلی برای روبه‌رویی و دفع رویدادهایی است كه بقا و حیات سازمان را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.

2. فرایند پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم‌سازی بعد از وقوع بحران.

3. فرایند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و كنترل فعالیتهای لازم برای پیشگیری و مداخله در بحران و سالم‌سازی بعد از وقوع بحران.

 

فرآیند مدیریت بحران

مرحله 1- دریافت و ضبط نشانه‌های بحران

مرحله 2- آماده شدن برای جلوگیری از وقوع بحران

مرحله 3- مقابله با بحران پس از وقوع آن و محدود كردن دامنه خسارت آن

مرحله 4- بازسازی و مرمت آثار بحران

مرحله 5- تجربه اندوزی و آموختن مستمر به منظور بهبود استراتژیهای مدیریت بحران

 

روش‌شناسی مدیریت بحران

تشكیل تیم مدیریت بحران

تهیة برنامة مدیریت بحران

تعریف بحران بصورت خاص

شناسایی انواع بحرانها، ارزیابی ریسك و اولویت‌بندی آنها

تعیین ارتباطات بحرانی

تعیین استراتژیهای برخورد با رسانه‌ها

شناسایی و درك توانمندیهای سازمان

پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران

تعیین روشهای مداخله در بحران

تعیین روشهای سالم سازی

 

استراتژیهای سه گانه مدیریت بحران

استراتژی بازدارنده

استراتژی واكنشی

استراتژی تعاملی (تجربه‌اندوزی از بحرانهای قبلی و بهره‌گیری از برنامه‌های مقابله با بحران هدف اصلی بشمار می‌آید)

 

استراتژیهای سه گانه مدیریت بحران

مراحل اصلی برنامه‌ریزی برای كنترل بحران

رفتارها و فنون موثر مدیریت بحران

برنامه مقدماتی عملیات را تهیه نموده وگام به گام به اجرا درآورید.

یك تیم مدیریت بحران برای رویارویی با وضعیت تشكیل دهید.

ستادی برای مدیریت بحران معین كنید (دفتر كارتان، اتاق هیئت مدیره و ...)

یك نظام ارتباطی برقرار نمائید كه بتواند با شتاب و فوری آخرین اطلاعات بدست آمده در محلهای بحرانی را به شما رسانده و پیامهایتان را به اعضاء تیم و دیگر دست‌اندركاران انتقال دهد.

رفتارها و فنون مؤثر

 

مدیریت بر بحران ایجاد شده

حفظ خونسردی

افزایش اعتماد به نفس در اطرافیان

حساب شده موضوع را كمتر از آنچه هست دشوار و مهم جلوه دهیم

دست نگهداشتن از اقدام حساب نشده

در آرامش و خونسردی كامل وضعیت را دوباره ارزیابی كنید:

– بدرستی چه رخ داده است

– چرا رخ داده است

– اگر اقدامی نكنیم چه پیش خواهد آمد

– با چه شتابی باید دست بكار شد تا از زیانهای بیشتر جلوگیری شود

– غیر از شما چه كسانی دیگری درگیرند

– چه كسی ممكن است درگیر شوند

 

وظایف مدیر بحران

هماهنگی دربه جریان انداختن و ارئه خدمات و تضمین كیفیت به افراد و گروه هایی كه می توانند بحران هایی را ایجاد نمایند.

همدردی و كمك

مشورت ، ارائه و دریافت پیشنهاد

 

ویژگی های سخنگوی تیم مدیریت بحران

پرهیز از گزافه گویی

پرهیز از گفتن اغراق آمیز، دروغ

پرهیز از سرزنش دیگران

پرهیزاز ایفای نقش یك جنگجو