7 روش برای ایجاد انگیزه در کارمندان
مترجم: رویا مرسلی
ایجاد انگیزه در کارمندان همواره یک چالش در محیط کار است. بهویژه در محیطهاي کاری که در آن ناظران و مدیران بر رضایت کارمندان بهعنوان بخشی از استراتژی حمایتی سازمان تاکید نميکنند و راه سختی را پیش روی خود قرار ميدهند.
بعضی از سازمانها نسبت به ایجاد انگیزه در کارمندان بیتفاوت هستند، اما در عین حال تقریبا همه سازمانها انتظار دارند که بهترین کارآیی را از کارمندان خود دریافت دارند.
توصیه من به مدیران این است که با مدیریت صحیح، خود را از این وضعیت خلاص کنند. شرکتهاي کمی وجود دارند که تلاش مدیران را برای کمک به ایجاد انگیزه در کارمندان، مورد حمایت قرار ميدهند. حتی در محیطهاي کاری که بیشترین حمایتها انجام ميگیرد نیز تقریبا هر روز این چالش به چشم ميخورد و مدیران اغلب احساس ميکنند که سازمان اهداف متضادی نسبت به تلاش آنها برای تشویق کارمندان برای ایجاد انگیزه در آنها دارد.
بدترین محیط کاری برای کارمندان چگونه محیطی است؟ گاهی اوقات مدیران برای جذب بخشی از انگیزه در کارمندان خود و مشارکت فعالانه آنها در محیط کار تقلا ميکنند، اما هیچوقت انگیزه واقعی کارمندان را بهدست نميآورند.
تفاوتی ندارد که سازمان شما برای ایجاد انگیزه در کارمندان چه محیطی ایجاد ميکند بلکه خود شما با توجه به مسوولیت و توانایی خود ميتوانید زمینه ایجاد شرایطی را فراهم آورید که در آن کارمندان با انگیزه و فعالی را در کنار خود داشته باشید.
در ادامه هفت روش به منظور تاثیرگذاری جدی بر انگیزش کارمندان ارائه ميشود.
شما ميتوانید به طور روزانه اقداماتی را در جهت رضایت کارمندان انجام دهید. طی تحقیقی که توسط مجمع مدیریت منابع انسانی (SHRM) انجام شد، توصیههایی ارائه شده است که طبق نظر کارمندان به افزایش رضایتمندی آنها کمک ميکند.
انجام اقدامات مدیریتی در این زمینه ميتواند محیطی ایجاد کند که کارمندان احساس رضایت بیشتری داشته
باشند.
• به طور مسوولانه و موثر، اطلاعاتی را که کارمندان برای انجام درست کارهای خود به آن نیاز دارند در اختیار آنها بگذارید. کارمندان دوست دارند به رسمیت شناخته
شوند.
آنها به اطلاعات لازم برای انجام کار خود نیاز دارند. آنها نیاز به اطلاعاتی دارند که بتوانند برای کار خود بهترین تصمیم را بگیرند.
• سعی کنید کارمندان خود را خارج از جلسات رسمی نیز ملاقات کنید و هر اطلاعاتی را که برای بهبود کارشان لازم است در اختیار آنها قرار دهید.
موضوعاتی مانند فیدبک مشتریان، توسعه محصول، فرصتهاي آموزشی و خبرهای جدید درباره تغییرات در واحدها و مسائل دیگر برای کارمندان مهم هستند. بیشتر از آنچه فکر ميکنید لازم است با کارمندان در ارتباط
باشید.
• برای کارمندانی که تغییری در کارشان ایجاد شده بیشتر وقت بگذارید. مطمئن شوید که کارمند شما نفس تغییر، اهداف، زمانبندی و تصمیمات را درک کرده است.
• با هر کارمندی که به شما گزارش ميدهد به طور روزانه ارتباط داشته باشید. حتی گفتن عبارت «صبح بخیر» با انرژی و شعف از طرف شما باعث ميشود کارمندان بهتر با شما ارتباط برقرار کنند.
• با هر یک از کارمندان خود جلسات تک به تک داشته باشید. آنها دوست دارند مطمئن شوند که این زمان هر هفته به آنها داده خواهد شد. بگذارید کارمندان در این جلسات مشکلات یا ایدههاي خود را برای بهبود هر موضوعی در رابطه با کار مطرح کنند.
ایجاد ارتباط و دریافت توجه از طرف مدیران ارشد در کارمندان انگیزه ایجاد ميکند. در تحقیق اخیر که توسط شرکت تاورز واتسن انجام شد و در آن 90000 کارمند از 18 کشور مورد مطالعه قرار گرفتند، مشخص شد که تاثیر مدیران ارشد در تلاش و کوشش خودجوش کارمندان از روسای آنها بیشتر است.
• با روی باز، با صداقت و به طور مداوم با کارمندان ارتباط برقرار کنید. جلسات کارمندان را هر چند وقت برگزار کنید. به طور مرتب در جلسات واحدها شرکت کنید. کارمندان را در کارها دخالت دهید و نشان دهید به کار آنها اهمیت ميدهید.
• سیاست درهای باز را برای کارمندان خود پیاده کنیدتا آنها بتوانند صحبت وتبادل نظر کنند و نگرانیهاي خود را بازگو کنند.
• به کارمندان به مناسبتهاي خوشایند تبریک بگویید، اگر به مناسبتی نیاز به مرخصی برای سفر دارند از آنها دریغ نکنید و یادتان باشد که زندگی شخصی کارمندان با حیات شرکت در هم آمیخته است. رضایت کارمندان برای شرکت بهرهوری به همراه خواهد داشت.
منبع : دنیای اقتصاد