اجزا و فرایند بازاریابی اینترنتی
بازاریابی بهنگام را مجموعه ای از پنج جز زیر می دانند :
1. ترفیع : ترفیع شامل تبلیغات و هر نوع فعالیت طراحی شده جهت ایجاد آگاهی مشتریان از محصولات شرکت است . اینترنت امکان توزیع گسترده تر و پیچیده تری را نسبت به حالت سنتی بازاریابی فراهم می کند و تامین کاتالوگ های سفارش شده را امکان پذیر می سازد .
2. تماس یک به یک : منظور از تماس یک به یک عبارتست از تماس همزمان مشتریان شرکت از طریق لیست الکترونیکی و لیست های پستی شرکت در هر نقطه از جهان
3. قطعی شدن معامله : انجام معامله به معنای تعیین قیمت و توافق طرفین است .
4. مبادله : عبارتست از پرداخت وجه در ازای محصول خریداری شده . وجوه معامله از طریق ابزارهای دیجیتالی مثل کارت اعتباری صورت می گیرد .
5. تامین سفارش : عبارتست از حمل کالاها و خدمات از سیستم سنتی یا ابزارهای دیجیتالی .
محمد و هکاران نیز ضمن بررسی مفهوم بازاریابی اینترنتی 5 عنصر را در بازاریابی اینترنتی معرفی می کنند :
1. فرایند : بازاریابی اینترنتی همانند بازاریابی سنتی حالت فرایندی دارد ( توی ارائت بگو در اسلایدای جلوتر در این مورد توضیح کافی می دم )
2. ایجاد و حفظ روابط با مشتریان : هدف بازار ایجاد و حفظ روابط با مشتریان است . امروزه هدف اصلی بازاریابی از یافتن مشتری به پرورش تعداد کافی از مشتریان متعهد و وفادار تغییر یافته است .
3. بهنگام بودن : بازاریابی اینترنتی با سطوحی سرو کار دارد که در اینترنت قابل دستیابی است و حالت بهنگام دارد .
4. مبادله : هسته اصلی کلیه برنامه های بازاریابی ، چه سنتی و چه اینترنتی ، بهنگام بودن مفهوم مبادله و انجام معامله است .
5. برآورده ساختن اهداف هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده)
همانگونه که کفته شد بازاریابی الکترونیکی نیز مانند بازاریابی سنتی فرایندی دارد . این فرایند هفت مرحله دارد :
1. تعیین استراتژی شرکت و استراتژی در سطح واحد کسب و کار
2. تجزیه و تحلیل فرصت های بازار
3. تدوین استراتژی بازاریابی
4. طراحی تجربه مشتری
5. طراحی برنامه بازاریابی
6. ایجاد تعامل با مشتری
7. ارزیابی نتایج برنامه بازاریابی
تهیه و تنظیم: ندا برجی