شما اینجا هستید: صفحه اصلی بازاریابی اینترنتیاجزا و فرایند بازاریابی اینترنتی

اجزا و فرایند بازاریابی اینترنتی

اجزا و فرایند بازاریابی اینترنتی

بازاریابی بهنگام را مجموعه ای از پنج جز زیر می دانند :

1.    ترفیع : ترفیع شامل تبلیغات و هر نوع فعالیت طراحی شده جهت ایجاد آگاهی مشتریان از محصولات شرکت است . اینترنت امکان توزیع گسترده تر و پیچیده تری را نسبت به حالت سنتی بازاریابی فراهم می کند و تامین کاتالوگ های سفارش شده را امکان پذیر می سازد .

2.     تماس یک به یک : منظور از تماس یک به یک عبارتست از تماس همزمان مشتریان شرکت از طریق لیست الکترونیکی و لیست های پستی شرکت در هر نقطه از جهان

3.     قطعی شدن معامله : انجام معامله به معنای تعیین قیمت و توافق طرفین است .

4.    مبادله : عبارتست از پرداخت وجه در ازای محصول خریداری شده . وجوه معامله از طریق ابزارهای دیجیتالی مثل کارت اعتباری صورت می گیرد .

5.    تامین سفارش : عبارتست از حمل کالاها و خدمات از سیستم سنتی یا ابزارهای دیجیتالی .

 

محمد و هکاران نیز ضمن بررسی مفهوم بازاریابی اینترنتی 5 عنصر را در بازاریابی اینترنتی معرفی می کنند :

1.    فرایند : بازاریابی اینترنتی همانند بازاریابی سنتی حالت فرایندی دارد ( توی ارائت بگو در اسلایدای جلوتر در این مورد توضیح کافی می دم )

2.    ایجاد و حفظ روابط با مشتریان : هدف بازار ایجاد و حفظ روابط با مشتریان است . امروزه هدف اصلی بازاریابی از یافتن مشتری به پرورش تعداد کافی از مشتریان متعهد و وفادار تغییر یافته است .

3.    بهنگام بودن : بازاریابی اینترنتی با سطوحی سرو کار دارد که در اینترنت قابل دستیابی است و حالت بهنگام دارد .

4.    مبادله : هسته اصلی کلیه برنامه های بازاریابی ، چه سنتی و چه اینترنتی ، بهنگام بودن مفهوم مبادله و انجام معامله است .

5.    برآورده ساختن اهداف هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده)

 

همانگونه که کفته شد بازاریابی الکترونیکی نیز مانند بازاریابی سنتی فرایندی دارد . این فرایند هفت مرحله دارد :

1.    تعیین استراتژی شرکت و استراتژی در سطح واحد کسب و کار

2.    تجزیه و تحلیل فرصت های بازار

3.    تدوین استراتژی بازاریابی

4.    طراحی تجربه مشتری

5.    طراحی برنامه بازاریابی

6.    ایجاد تعامل با مشتری

7.    ارزیابی نتایج برنامه بازاریابی

 

تهیه و تنظیم: ندا برجی