شما اینجا هستید: صفحه اصلی بازاریابی اینترنتیمروری بر بازاریابی و بازاریابی اینترنتی

مروری بر بازاریابی و بازاریابی اینترنتی

مروری بر بازاریابی و بازاریابی اینترنتی

بازاریابی:

همان گونه که پیتر دراکر متفکر و اندیشمند بزرگ مدیریت می گوید مهم ترین وظایف یک سازمان نوآوری و بازاریابی است . حیات هر سازمان ، چه انتفاعی و چه غیر انتفاعی در گرو موفقیت بازاریابی آن سازمان است . بازاریابی اگرچه از نظر علمی رشته جوان ونسبتا جدیدی است اما در طی همین دوره اندک تحولات فراوانی را طی نموده است . یکی ازاین تحولات ظهور فناوری اطلاعات در امور تجاری و باززگانی است .

تعریف بازاریابی :

به نظر فیلیپ کاتلر ، برجسته ترین صاحبنظر در این رشته ، بازاریابی عبارتست از فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله .(مدیریت بازار، ونوس)

و یا در تعریفی دیگر از بازاریابی آمده است که بازاریابی یعنی تشخیص نیازها ، توانمندی برآورده کردن آن ها و ایجاد و حفظ مطلوبیت برای مصرف کننده و سود برای تولید کننده .

 

مفهوم بازاریابی اینترنتی :

واژه بازاریابی الکترونیک نیز همانند تجارت الکترونیک از نظر تعریف با تنوع روبه رو است . که در زیر به برخی از آن ها اشاره می گردد :

بازاریابی اینترنتی عبارتست از ایجاد و حفظ روابط با مشتریان از طریق فعالیت های بهنگام با هدف تسهیل مبادله نظرات ، کالاها و خدماتی که اهداف هر دو طرف معامله ( خریدار و فروشنده ) را برآورده سازد ( محمد و همکاران ).

به نظر چافی بازاریابی اینترنتی عبارتست از رسیدن به اهداف بازاریابی از طریق استفاده از فناوری ارتباط الکترونیکی . کومنار بازاریابی سنتی را با بازاریابی مبتنی بر فناوری مقایسه و یک تفاوت منحصر به فرد بازاریابی اینترنتی با بازاریابی سنتی را حالت مجازی بازاریابی اینترنتی می داند . به طوری که همه مراحل بازاریابی در یک زمان اتفاق می افتد در مقابل بازاریابی سنتی حالت خطی دارد چراکه به صورت فرایند متوالی و به طور مرحله ای به وقوع می پیوندد .برای مثال ابتدا تحقیقات بازاریابی ، سپس توسعه محصول و عرضه محصول به بازار به ترتیب رخ می دهند.

 

در بازاریابی سنتی بخش بندی بر اساس خصوصیات جمعیت شناختی ( از قبیل سن ، جنس و درآمد ) رایج است ولی در بازاریابی مبتنی بر فناوری ، بخش بندی بر اساس خصوصیات رفتاری از قبیل موقعیت ها ، میزان استفاده ، وضعیت مصرف کننده) موردنظر است . در بازاریابی سنتی شرکت از طریق تبلیغات سعی دارد تا کالاهای خود ر به مشتریان بفروشد و در این راه شرکت پیشقدم است ولی در بازاریابی مبتنی بر فناوری شرکت از طریق تبلیغات انگیزه و شوق لازم را در مشتریان خود ایجاد می کند به طوریکه آن ها به دنبال محصولات شرکت هستند . علاوه بر این ، در بازاریابی سنتی از ابزارهای ترفیعی و تبلیغی واحد و یکسان در سطح انبوه استفاده می شود ولی در بازاریابی مبتنی بر فناوری بر اساس ویژگی های هر مشتری ممکن است این ابزارها تفاوت کند . دیگر اینکه قیمت گذاری در بازاریابی سنتی توسط شرکت صورت می گیرد ولی در بازاریابی مبتنی بر فناوری قیمت را مشتریان تعیین می کنند . در بازاریابی سنتی واسطه های متعدد  وجود دارند ولی در بازاریابی مبتنی بر فناوری این واسطه ها قابل حذف اند . نهایتا در بازاریابی سنتی تولید محصولات جدید محدود است و در بازاریابی مبتنی بر فناوری بر اساس نیازها و خواسته های مشتریان محصولات جدید و متنوعی به بازار عرضه می شود .

 

تهیه و تنظیم: ندا برجی