معایب و مزایای خرید اینترنتی
معایب خرید اینترنتی : این معایب را می توان 3 گروه تقسیم بندی کرد :
الف ) موانع فناوری : سرعت پایین سایت ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آن ها از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از سایت های فروش اینترنتی است .
ب ) موانع ذاتی اینترنت : عدم تعامل فیزیکی و عدم توانایی مشتریان در لمس کالاها قبل از خرید از جمله مشکلاتی است که به ماهیت مجازی بودن اینترنت بر می گردد .
ج ) موانع امنیتی : عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات از جمله مهمترین نگرانی های مشتریان است .
مزایای خرید اینترنتی
مزایای خرید اینترنتی
مشتریان دلایل متعددی برای خرید اینترنتی ذکر می کنند . بسیاری از این دلایل به خصویات منحصر به فرد محیط اینترنت شامل دسترسی جهانی به کالا و خدمات ، وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات ، امکان مقایسه محصولات و قیمتهای آن ها ، صرفه جویی در زمان ، انعطاف پذیری در زمان خرید ، عدم نیاز به تحرک فیزیکی ، وجود قیمت های رقابتی ، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید بر می گردد . شاید بتوان با توجه به مطالعات صورت گرفته عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را راحتی دانست .
گرچه تاکنون معنای واحدی برای مفهوم راحتی ذکر نشده ولی انواع آن در فرایند خرید به شرح ذیل شناسایی شده است :
راحتی دسترسی : یعنی بتوان به آسانی به محصول مورد نظر دست یافت .
راحتی جستجو : یعنی بتوان به سادگی محصول مورد تقاضا را یافت و اطلاعاتی در مورد آن کسب کرد
راحتی مبادله : یعنی بتوان محصول را بدون تشریفات زیاد خرید یا در صورت عدم رضایت آن را بازگرداند .
راحتی در برنامه ریزی : در اینترنت می توان هر موقع از شبانه روز و در هفت روز هفته خرید کرد .
راحتی در مقایسه : در اینترنت موتورهای جستجویی وجود دارند که در سایت های مختلف کالاهای مورد نظر مشتری را طبق ترجیحات او جستجو و مارک های مختلف را از نظر قیمت و سایر موارد با هم مقایسه می کنند.
راحتی در مصرف انرژی : از آنجا که خرید اینترنتی می تواند از خانه ، محل کار یا دیگر مکان ها صورت گیرد دیگر نیازی به جابه جایی بین فروشگاه های مختلف و صرف انرژی زیاد نیست .
تهیه و تنظیم: ندا برجی