شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت بازاریابیموفقيت در بازاريابي خرده‌فروشي

موفقيت در بازاريابي خرده‌فروشي

 

موفقيت در بازاريابي خرده‌فروشي

 ‏منبع: ‏www.itpaper.ir         

روزنامه تفاهم

يك بازارياب ممكن است بخواهد براي خرده‌فروشي‌هاي شركتش آگهي و تبليغات كند يا براي فروش عمده ‏محصولات به خريداران بزرگ و اشخاص حقوقي. هركدام از اين دو نوع بازار‌يابي فنون خاص خودش را دارد. ‏البته تعدادي از اين راهكارها در هر دو نوع اين بازاريابي‌ها مشتركند ولي به هر حال تفاوت‌هايي هم وجود ‏دارد. در اين جا سعي داريم فنون و روش‌هاي بازاريابي خرده‌فروشي را بيان كنيم : ‏

گام اول مانند شروع همه كارها اينست كه قبل از هر اقدامي،‌ شرايط را به دقت بررسي كنيد و براي كسب ‏اطلاعات و آگاهي هرچه بيشتر، روش‌هاي خلاقانه‌اي هم ابداع نماييد. ابتدا موقعيت كالايتان و چگونگي ‏شرايط مخاطبانتان را بررسي كنيد : ‏

مخاطبان اصلي شما چه كساني هستند؟ اين افراد آنهايي هستند كه بيش از ديگران مايلند كه از شركت ‏شما خريد كنند و احتمال اين كه آنان دوباره به شما رجوع كرده مشتري دائمي شوند، بيشتر است. ‏

انتظار شركت از آنها چيست؟ خريد كنند،‌ دوباره برگردند، بيشتر بخرند؟ ‏

چطور مي‌خواهيد به اين اهداف برسيد و مشتريان احتمالي را به خريد و مشتريان كنوني را به مراجعه ‏دوباره و مشتري شدن دائمي تشويق كنيد؟ جوري كالا يا خدماتتان را عرضه كنيد كه مشتري احتمالي ‏نتواند در برابرش مقاومت كند. ‏

سوال مهم اينست كه چطور به اين هدف برسيد و موفق شويد كه اينچنين و به طور موثر كالا وخدماتتان را ‏به مشتري ارائه كنيد؛ عرضه‌اي كه به خريد منجر شود و مشتري بالقوه نتواند اين پيشنهاد را رد كند. در ‏ادامه تعدادي از راهكارهاي ثابت شده‌اي كه در موفقيت يك ارائه كالا موثرند را شرح مي‌دهيم : ‏

شايد بتوان گفت اصلي‌ترين و مهم‌ترين اين راهكارها و قواعد، روشني، وضوح و جامع و كامل بودن آگهي ‏شما باشد كه اختصار و پرهيز از زياده‌گويي را هم بايد به آنها اضافه كنيم. در اصل مشخصات و ويژگي‌هاي ‏كليدي محصولات يا خدمات اين كسب و كار بايد در آگهي آورده شود. اين نكته در مورد آگهي‌هاي تلويزيوني ‏و راديويي، اينترنتي و مطبوعاتي صدق مي‌كند كه در هر يك از اين مجاري حضور و عرضه كالاها و خدمات، ‏فنون و مهارت‌هاي خاصي را مي‌طلبد و به گونه‌اي خاص شكل مي‌گيرد. عناوين و تيترها و كلمات آغازكننده ‏و تصاوير ابتدايي هر آگهي نقشي تعيين‌كننده دارند و همين‌ها هستند كه تا حد زيادي تعيين مي‌كنند كه آيا ‏مشتري به آن جلب شده تا آخر به اين گفته‌ها و مطلب توجه مي‌كند و به يك خريدار تبديل مي‌شود يا اين ‏كه از همان ابتدا كانال تلويزيوني و موج راديو را عوض مي‌كند به صفحه ديگري از روزنامه يا مجله مي‌پردازد ‏يا سراغ وب سايت ديگري مي‌رود. در اصل اين تيترها بايد خلاصه كلام را بگويند نه اين كه فقط گول‌زننده و ‏رنگارنگ بوده همه گفته‌هاي مهم در يك متن طولاني جاي گرفته باشند. تعدادي از راهكارهاي يك عرضه ‏پاسخگو اينها هستند : ‏

 

اجازه دهيد مشتريان احتمالي كالاي شما يا خدماتتان را به رايگان امتحان كنند. يكي از دلايل خريد نكردن ‏مشتريان احتمالي اينست كه از كيفيت محصولات و خدمات جديد مطمئن نيستند و مي‌ترسند سرشان ‏كلاه برود و پولشان را هدر بدهند. زماني كه با امتحان كردن رايگان از كيفيت محصولي اطمينان حاصل كنند، ‏امكان اين كه به جرگه خريداران بپيوندند زيادتر مي‌شود.‏

 

اگر كالاي شما به گونه‌ايست كه مثلاً بايد نصب شود يا قبل از استفاده عمليات خاص فني انجام گيرد، حتماً ‏و حتماً كاتالوگ مناسب، جامع، دقيق و آسان فهمي تهيه كنيد تا خريدار احتمالي با ديدن يك كالاي پيچيده ‏و بدون دستورالعمل از خريد منصرف نشود. اين نكته درباره مشتريان كنوني هم صحت دارد. فرض كنيد يك ‏مشتري همين كالا را مي‌خرد و زماني كه مي‌خواهد از آن استفاده كند، درمانده و عصباني مي‌شود چرا كه ‏كاتالوگي ضعيف و مبهم پيش روي اوست كه جوابگوي سوالاتش نيست. حتي اگر اين مشتري بتواند ‏بالاخره و به زحمت دستورالعمل‌ها را انجام دهد، از خريدش راضي نخواهد بود. اگر كسي از او بپرسد كه ‏براي رفع نيازش شركتي را معرفي كند، هرگز نام شما را نخواهد برد و حتي ممكن است نارضايتي‌اش را ‏هم ابراز كند. حتماً مي‌دانيد كه عكس اين مطلب هم كاملاً درست است. رضايتمندي و خشنودي مشتري ‏در رونق يك كسب و كار بسيار موثر است و نارضايتي‌اش هم به همان اندازه در شكست. ‏

 

زماني كه مشتري احتمالي از شما خريد مي‌كند يا مي‌پذيرد كه كالا را امتحان كند، هديه‌اي رايگان را در ‏كنار بسته خريد يا كالاي امتحاني قرار دهيد. اين هديه كوچك به مشتري مي‌گويد كه شركت فروشنده از او ‏تشكر مي‌كند و فقط در پي‌پول گرفتن از او نيست. زماني كه مشتري حس كند شما براي او "ارزش" قايل ‏هستيد و به او "احترام" مي‌گذاريد، بيشتر خوشحال و راضي مي‌شود. ‏

 

كالا و خدماتتان را به رايگان عرضه كنيد. اين نكته را درباره بازاريابي اينترنتي توضيح مي‌دهيم. شما براي ‏كسب و كارتان وب سايتي درست كرده‌ايد كه هدف اصلي آن فروش بيشتر و معرفي كالاها و كسب و كار ‏شماست. در اين وب سايت، ليستي از اسامي كالاها يا خدماتتان آورده شده ولي توضيحات آنها كافي ‏نيست و بازديدكننده نمي‌تواند چيز زيادي درباره آن بفهمد. شما گزينه‌اي در سايت قرار داده‌ايد به اين ‏مفهوم كه اگر خواستند همه چيز را درباره كالاها و خدمات اين شركت بدانند، بايد پولي بپردازند. اين روش ‏به هيچ وجه روش خوبي نيست و خيلي كم احتمال دارد كه اين بازديدكننده راضي شود از شما خريد كند. ‏يك وب سايت موفق كه فروش را بيشتر مي‌كند،‌ تمامي كالاها و خدماتش را با توضيحات كامل و به رايگان ‏عرضه مي‌كند. ‏

 

‏"تخفيف" ابزاريست كه بسيار كارايي دارد. زماني كه شما براي اولين خريد مشتري تخفيف قايل شويد،‌او با ‏انگيزه بيشتري دوباره به شركت مراجعه خواهد كرد. به علاوه مي‌توانيد اعلام كنيد كه اگر مشتريان بيش از ‏سقف معيني خريد كنند، تخفيف خواهند گرفت. ‏

 

گارانتي هم مشوقي براي خريد است. وقتي كه مشتري با كالاي تازه‌اي كه قبلاً نديده مواجه مي‌شود، با ‏شك و ترديد به آن مي‌نگرد و مي‌ترسد كه مبادا كالاي ضعيفي بخرد و پولش را هدر دهد. زماني كه شما ‏كالايتان را با گارانتي عرضه مي‌كنيد، او مطمئن خواهد شد كه شما تعميرات يا تعويض را به رايگان بر عهده ‏داريد. وجود گارانتي احتمال خريد را بالا مي‌برد. ‏

 

ترفند ديگر اضافه كردن وسايل يا خدمات جانبي يك كالا به آنست. اگر اين ابزار، خدمات و امكانات جانبي يك ‏كالا را در يك بسته به همراه آن عرضه كنيد و با قيمتي پايين‌تر از قيمت تمامي آنها، به فروش برسانيد، ‏مشتري بيشتر به شما و كسب و كارتان اطمينان پيدا خواهد كرد. ‏

 

يكي ديگر از روش‌ها اينست كه كيفيت كالا را با اشاره به گفته‌هاي متخصصان، شواهد علمي و گفته‌هاي ‏رضايتمندانه ديگر مشتريان، نشان دهيد و با استفاده از شواهد زنده اعتماد خريداران احتمالي را جلب ‏نماييد. يك مثال ساده نوشته‌هاي پشت جلد بعضي كتاب‌هاست. قضيه به اين شكل است كه نويسنده ‏كتاب، مشهور و شناخته شده نيست ولي كتاب ارزشمند و خوبي نگاشته است. او كتابش را به اساتيد ‏متخصص، كارشناسان و نويسنده‌هاي مشهور ديگر تا بخوانند و نظراتشان را منعكس كنند. اين‌ها نيز ‏نوشته‌هاي اين نويسنده گمنام را باارزش مي‌يابند. نظرات و عقايد مثبت آنها كه پشت جلد نگاشته ‏مي‌شود، خوانندگان را برمي‌انگيزد تا اين كتاب را - هر چند متعلق به نويسنده‌اي گمنام- مطالعه كنند چرا ‏كه شخصي مشهور ومحبوب مهر تاييد بر آن زده است. ‏

 

تحويل و نقل و انتقال رايگان كالا براي مشتريان هم بسيار در جلب اعتمادشان موثر است. بسياري از ‏مشتريان احتمالي امكان اين را ندارند كه خودشان كالاي خريداري شده را به منزل يا محل كارشان ببرند و ‏ممكن است به همين دليل از خريد آن منصرف شوند. درج لغات "تحويل و نصب رايگان" اين‌گونه مشتريان را ‏آسوده‌خاطر مي‌كند. ‏

 

مسئله مهم ديگر اينست كه كارمندان را به خوبي از هدف اين كسب و كار و راهبردها و راهكارهاي توسعه ‏آن آگاه كنيد. گاهي اوقات كارمندان و فروشندگان واقعاً قصد دارند كه كسب و كار را رونق دهند ولي راه و ‏روش درستش را نمي‌دانند. پس به آنها بگوييد كه با مشتريان رابطه خوبي برقرار كنند كه در عين صميميت ‏و دوستانه بودن، مشتري احتمالي را به خريد تشويق كرده خدمات و كالاها را به تمامي و به شكلي موثر ‏معرفي نمايد. در واقع كاري كنيد كه روابط بين فروشندگان شركت شما و مشتريان از ويژگي‌هاي شاخص ‏كسب و كار و فروشگاه يا دفتر خدمات‌رساني شما باشد. ‏

 

زماني كه هديه‌اي را به مشتريان احتمالي و مشتريان كنوني‌تان مي‌دهيد، نام و نشان تجاري و شماره ‏تلفن يا ايميل خود را رويش درج كنيد. به اين ترتيب مشتري همواره به ياد مي‌آورد كه چه كسي اين هديه ‏را به او داده و دوستان و آشنايان او هم نام و شماره و آدرس ارتباطي شما را خواهند ديد.‏