شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهبازاریابی ضعیف در پردرآمدترین صنعت

بازاریابی ضعیف در پردرآمدترین صنعت

بازاریابی ضعیف در پردرآمدترین صنعت

دریغ از گردشگر سال نو میلادی و شمسی!        

بازاریابی در بخش گردشگری از نکات مهم و قطعی است که هر فردی که علاقه مند به فعالیت در صنعت گردشگری است باید به آن توجه ویژه مبذول داشته و تمامی قواعد آن را رعایت کند.

 

بازاریابی در این بخش از اقتصاد کشور امروزه بیشتر د رحد بازاریابی برای تورهای خروجی بوده و آژانس داران ترجیح می دهند نیروی بازاریاب های خود را در جلب گرشگران ایرانی علاقه مند به مسافرت به خارج از کشور استفاده کرده و این روند تا جایی پیش رفته است که کمتر دفترخدمات مسافرتی در کشور فعالیت خود را به طور تخصصی در امر افزایش ورودی گردشگر و رونق اقتصادی در این صنعت متمرکز کرده است.

 

اینگونه است که در تعطیلات سال نو میلادی به هیچ وجه شاهد حضور گردشگران خارجی و گذران ایام آنها در کشورمان نیستیم و در مقابل هم گروه گروه از مردم کشورمان علی رغم آنکه تعطیلاتی در این زمان داشته باشند به سفرهای خارجی و تفریح در تورهای ژانویه می پردازند. علاوه بر این، در سال نو ایرانی هم مجددا هموطنانمان برای سفر داخلی و خارجی رهسپار می شوند و در حالی که می توانیم گردگشگران خارجی را برای دیدن مناظر زیبای کشورمان جذب کنیم، باز هم خودمان جذب تورهای خارج از کشور می شویم.

 

برای مثال، کشور ژاپن که سالانه حداقل یک میلیون گردشگر را در فصل نمایان شدن شکوفه های گیلاس به کشورش جلب می کند می تواند نمونه خوبی برای جذب گردشگران فصلی باشد.

 

بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری مهمترین دلیل بروز این معضل را فعال نبودن دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین بخش دولتی متولی گردشگری کشورمان در امر بازاریابی گردشگری می دانند.

 

دکتر احمد روستا، استاد دانشگاه و کارشناس بازاریابی با اشاره به این که مدیریت بازاریابی در ایران غیرحرفه ای عمل می کند، افزود:بازاریابی از سه رکن تشکیل شده که شامل بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است.

 

دکتر روستا با اشاره به اینکه برای رقابت با انسان های حرفه ای تنها راه حضور در بازار حرفه ای شدن است گفت: برای حرفه ای شدن بازارشناسی را باید کاملا درک کرد و معنای اصلی آن شناخت نظام بازار و استفاده از تمامی ابزارها، تکنیک ها و روش ها برای شناخت واقعیت های بازار است.

 

وی افزود: در مقوله بازارشناسی مدیران باید آنچه را که مردم می گویند تماما پذیرفته و بدانند که در بازار سکوت مردم علامت رضا نیست بلکه سکوت آن ها علامت نارضایتی است، مردم اگر ناراضی باشند، پچ پچ می کنند و اگر مدیران به این پچ پچ ها گوش فراندهند و در جهت رفع نواقص فعالیت های خود برنیایند، هرگز در بازار به رقبا نخواهند رسید و زمین می خورند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در شرکت های حرفه ای و رقابتی هرگونه شکایت و مرجوعی نقطه عطفی برای پیش بردن فعالیت ها است.

 

روستا رکن دوم یا بازارسازی را استفاده از تکنیک ها برای خلق مشتری، بوجود آوردن بازار و بالا بردن سهم بازار تعریف کرده و گفت: تمام تلاش بازاریان برای ۶ عامل در بازاریابی است.

 

وی، فروش بیشتر به مشتریان فعلی، جذب و جلب مشتریان رقیب، جذب و جلب مشتریان بالقوه، بازگرداندن مشتریان از دست رفته به بازار، ایجاد خوشنامی برای سازمان و اهمیت به تبلیغات دهان به دهان و ایجاد وفاداری در پرسنل و کارکنان و همکاران نسبت به خود را ۶ عامل موثر در بازاریابی دانست.

 

این استاد دانشگاه گفت: همه باید به این نکته توجه کنند که بازاریابی یک پدیده سهل و ممتنع است و مدیریت انسانی و مردم داری، رمز موفقیت بازاریابی در آینده است.

 

دکتر روستا همچنین با اشاره به اینکه در بازارسازی استراتژی ارزان فروشی و استراتژی تمایز باید مدنظر مدیر باشد گفت: تمایز یعنی داشتن برخی از ویژگی ها که بقیه ندارند و پیدا کردن این تمایزها برای ایستادن در مقابل رقبا ضروری است.

 

وی خاطر نشان کرد: دنیا امروز در امر بازاریابی به نکات ساده بیشتر توجه می کند، در حالی که در کشور ما مسائل را بیشتر پیچانده و به علم ساده سازی مشکلات توجهی نمی شود.

 

این کارشناس خطاب به آژانس داران گفت: رقابت آینده در کالا نیست، بلکه در خدمت است و باید نکاتی چون خدمات قبل از فروش، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش را مورد توجه قرار داد.

 

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه پدیده گردشگری باید در تمامی فصول مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: جذب گردشگران در ایام زمستان و فصل سرما امری است که کاملا در ایران و با توجه به قابلیت های زمستانی آن ممکن است.

 

وی افزود: آنچه مسلم است بسیاری از علاقه مندان به طبیعت در زمستان و ورزش های زمستانی مانند اسکی می تواند مورد توجه فعالان گردشگری کشور قرار گیرد. در این زمینه می توان از فعالیت های تبلیغاتی در بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس و یا کشورهایی که اصولا محروم از برف و شرایط زمستانی هستند استفاده شود.

 

دکتر روستا خاطرنشان کرد: متاسفانه با آنکه کشورمان از لحاظ این گونه جاذبه ها در مرحله بالایی قرار دارد، اما هنوز نتوانسته ایم به جز فصل های مناسب گردشگری عادی در سایر فصول فعالیت های چشمگیری برای استفاده از این جاذبه ها زمستانی فراهم کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند برای اینگونه برنامه ها فعالیت گردشگری داشته باشد ، گفت: با تبلیغات درست می توانیم شاهد ورودی گردشگر به کشورمان در فصل زمستان باشیم.

 

وی افزود: به نظر می رسد یکی از مهمترین و سریعترین شیوه های جذب گردشگران زمستانی نشان دادن جاذبه های طبیعی و مناطق پربرف کشور از طریق تبلیغات، سایت ها، نمایشگاه ها و ارتباط گرفتن آژانس داران کشورمان با آژانسداران خارجی باشد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به مقوله گردشگری در بحث بازاریابی گفت: گردشگری عبارت است از یک دوره زندگی موقت و متفاوت از زندگی عادی که هر کس برای ایجاد ارزش افزوده روحی، فکری و جسمی خود آن را انتخاب می کند و آژانس داران باید توجه داشته باشند که گردشگرخواستار پنج نکته مهم خوردو خوراک، خواب و استراحت، خرید و سوغات، خوش گذرانی، و خدمات مرتبط با گردشگری است که خاطره خوبی از سفر داشته باشد و باز هم سراغ دفاتر مسافرتی برود.

 

وی گفت: جدا از دیگر مشکلاتی که اقتصاد کشور در کم شدن مسافران به دفاتر خدماتی باعث شده، توجه نداشتن آژانس ها به این مقوله ها سبب کم شدن مشتریان دفاتر خدمات مسافرتی شده است.

 

روستا با اشاره به اینکه بازاریابی در ایران نیازمند تحول است، گفت: تحول سه رکن دارد که شامل تحول مبتنی بر سادگی و رقابت، تحول مبتنی بر ضعف و درماندگی و گرفتاری و تحول ناشی از اضطرار است.

 

ریس هیات مدیره شرکت بازاریابی "راستابین" با اشاره به حرفه ای شدن مدیران گفت: برای حرفه ای شدن باید هفت نکته را در خود قوی کنیم، که این نکات شامل، توکل و اعتقاد، تخصص، تعهد، تعلق، تداوم، تحول و تکامل است.

 

دکتر روستا با اشاره به رکن سوم بازاریابی که پدیده بازارداری بود، گفت: استفاده از همه تکنیک ها برای حفظ مشتری، حفظ ارتباط و دائم با مشتری، بودن در بازار، دادن خدمات ویژه به مشتریان کلیدی و نوآوری ایده های جدید بازارداری را امکانپذیر می سازد.

 

وی افزود: در ایران رقابت بی رحمانه ای بین بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد و مشکل اصلی و مهم صنف آژانس های مسافرتی در ایران این است که رقابت آنها با خود متولی گردشگری در کشور است که بر ناعادلانه بودن این وضعیت دامن زده است.

 

عصر ایران ( www.asriran.com)