شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشده8 آموزه ي اكتسابي در شراكتهاي تجاري

8 آموزه ي اكتسابي در شراكتهاي تجاري

8 آموزه ي اكتسابي در شراكتهاي تجاري

بررسي روابط تجاري موفق و ناموفق نهايتاً ما را به سمت ليست قواعد كلي و آموزه هاي اساسي زير هدايت مي كند.

1- پيش از انتخاب شريك موقعيت خود را به خوبي بررسي كرده و جايگاهتان را دريابيد

زمانيكه در كنار ديگران هستيد مواضع خود را معين كنيد. از سوي ديگر مي بايست از مواضع طرف مقابل هم مطلع گرديد . سپس توجه و تمركز خو را بر روي كليدي ترين مشكلات موجود در كار منعطف نموده و بعد هم گروههاي متخصصي كه در انجام كار مورد نظر تبحر خاص دارند را شناسايي كرده و با آنها ارتباط برقرار كنيد.

2- بدانيد با چه كسي معامله مي كنيد

همه ي شركا يكي نيستند بنابراين همه آنها را به يك چشم نگاه نكنيد. يكي از محققان معظم در زمنيه "كار و تجارت" با نام "جان الكينگتون" تئوري جالب و در عين حال كارامدي را در اين زمينه معرفي مي كند. اين فرضيه در زمينه ي گونه شناسي شركا مطرح مي گردد. او آنها را به گروهاي كوسه ماهي، گاوماهي، شير دريايي، و دلفين ها تقسيم بندي مي نمايد. كوسه ها هميشه آماده ي حمله كردن هستند، آنها به راحتي مي توانند بوي خون و ضعف را از كيلومتر ها دورتر تشخيص دهند. گاو ماهي ها از ترس طرف مقابل سوء استفاده مي كنند تا قدرت و هيبت خود را تحكيم نمايند. شيرهاي دريايي محافظه كار هستند و بيشتر روي مسائلي مانور مي دهند كه در مورد آن اطلاعات كافي داشته باشند. دلفين ها با هوش، خلاق هستند و مي توانند در دفع كوسه ها كمك كنند. نتيجه اي كه از نظريه ي فوق مي توان گرفت اين است كه كار كردن با برخي از افراد راحت تر از سايرين است. به شما پيشنهاد مي كنيم كه تا مي توانيد خودتان را از گروههاي خطرزا مثل كوسه ها دور نگه داريد.

 

3- صبر داشته باشد

 

اگر مي خواهيد از اين مقاله تنها يك درس بگيريد ما به شما پيشنهاد مي كنيم كه همين گزينه را انتخاب كنيد. بناي اعتماد و اطمينان با گذشت زمان شكل مي گيرد. ممكن است سال ها طول بكشد. همانطور كه "ديو مك لاين" تحليلگر تجاري معتقد است: "سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد به روابط بلند مدت خود استحكام بخشيده و آنها را تقويت نماييد".

 

4- از فرهنگ و ارزش هاي طرف مقابل با خبر شويد

 

طي تحقيقاتي كه داشتم به شخصي برخورد كردم كه فقط 6 ماه بر روي فرهنگ توده اي خاص كار مي كرد تا نهايتاً تصميم بگيرد كه آيا مي تواند با آنها وارد رابطه تجاري بشود يا خير. تفاوت چشمگيري ميان ارگانهايي كه تنها به دنبال سود بيشتر هستند و آن دسته اي كه فقط در پي افزايش منافع فردي نيستند وجود دارد. شايد براي رسيدن به موفقيت هاي بيشتر لازم باشد به فرهنگ هاي ديگر هم مسلط شويم اما مطمئن باشيد كه اين كار نشدني نيست. ما حتي ياد گيري زبانهاي ديگر را هم به شما پيشنهاد مي كنيم.

 

5- اهداف عملي براي خود برگزينيد

 

اهداف ميان شركا بايد با دقت توسعه داده شده و معين گردد. هر دو طرف مي بايست طبق مسائل محيطي به پيشرفت برسند و لزوماً به هسته ي اصلي تجارت نيز مرتبط باشند. در ابتدا راه اهداف دست يافتني كوتاه مدت تعيين كرده، به آنها برسيد و سپس آنها را گسترش دهيد. هيچ گاه در حضور جمع قولها و وعده وعيدهايي ندهيد كه بعداً نتوانيد به آنها عمل كنيد.

 

6- رهبران با قدرت انتخاب كنيد

 

هر سيستم موفق براي عملي كردن پروژه ها و حفظ روابط با سايرين نياز به يك رهبران اجرايي توانا دارد. براي تثبيت كردن هر چه بيشتر موفقيت ها لازم است مديراني را جهت مواقع بحراني تربيت و آماده سازيد تا در مواقع ضرري به كمك شما بيايند.

 

7- بزرگ فكر كنيد اما گام هاي كوچك برداريد

 

زنجيره اي كردن خدمات و محصولات ايده ي خوبي به شمار مي رود، اما هدفي نيست كه بتوانيد آنرا يكشبه عملي كنيد. برنامه هاي آموزشي شبيه سازي شده ي پرواز موقعيتي را فراهم مي كند كه خلبان آماتور بتواند هر گونه حدس و گماني را تست كند، خود را در شرايط بحراني قرار دهد و به طور كلي راندمان و كيفيت كار خود ارتقا بخشد. در زمينه ي كاري هم پيش از هر چيز بايد اعتماد بوجود آورد و به مرور زمان با آزمايش و امتحان هاي گسترده، اساس ارتباط وسيع تر براي شراكت را پي ريزي نمود.

 

8- كليه ي روابط را هماهنگ كنيد

 

زماني كه نابهنگام به يكي از طرفين احساس غلبه و ظفر دست مي دهد، حتي بزرگترين روابط شراكتي به سرعت فاسد شده و از بين مي رودند. نمي توانيد انتضار داشته باشيد كه همانطور كه خودتان در مورد مسئله اي خاص مي كنيد، طرف مقابل هم با ديد شما به قضيه نگاه كند. در مورد هيچ مسئله اي تا زمانيكه به يك منبع موثق دست پيدا نكرده ايد، صحبت نكنيد. اين امر كمك شايان ذكري در هماهنگ كردن شما با سايرين مي كند.

منبع:   سايت مردمان