شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهتعاريف و كليات طرح طبقه بندي مشاغل

تعاريف و كليات طرح طبقه بندي مشاغل

تعاريف و كليات طرح طبقه بندي مشاغل

منبع:   ترازنامه

بسمه تعالي

* تعاريف و كليات طرح طبقه بندي مشاغل :

طبقه بندي مشاغل عبارتست از گروه بندي و تنظيم مشاغل بر حسب گروهها و طبقات مختلف با توجه به وظايف و مسئوليتها و شرايط احراز كه بر پايه تجزيه و تحليل شغل استوار است.

منظور از طبقه بندي مشاغل عبارتست از دسته بندي يا تنظيم مشاغل در گروههايي از مشاغل مشابه و قراردادن اين مشاغل در طبقات و درجات مختلف، به طوري كه رابطه  صحيح و مناسبي بين عوامل سه گانه زير برقرار مي شود:

1- وظايف، اختيارات و مسئوليتهاي شغل؛

2- شرايط احراز مشاغل؛

3- حقوق و دستمزد و مزاياي قابل پرداخت به هر گروه و طبقه شغلي.

از ديدگاه مديريت طبقه بندي مشاغل لازمه ساختار منطقي و عقلايي، تصريح خطوط اختيار و مسئوليت، نظارت بر جريان امور، بهبود روشها، برقراري ارتباطات، كنترلهاي مالي و آموزش است.

 

به منظور برداشت مشترك مسئولين و مجريان امر و ايجاد زيان مشترك تعريف برخي از اصطلاحات به كار گرفته شده در ضوابط كلي و آئين نامه اجرايي طرح طبقه بندي و ارزشيابي مشاغل ه تعريف برخي از آنها بشرح زير مي شود.

 

آئين نامه اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل : آئين نامه اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل و آئين نامه ارتقاء گروه مصوب شوراي امور اداري در دو فصل تنظيم گرديده است. فصل اول شامل كلياتي از عوامل طرح و تعاريف برخي از اصطلاحات مربوط به طرح طبقه بندي و ارزشيابي مشاغل و فصل دوم در زمينه مقررات اجرايي و احكام مربوط به طرح است.

طرح طبقه بندي مشاغل : اصطلاحاتي است كه به نظام طبقه بندي پست هاي سازماني يا شغل مستمر در وزارتخانه ها و موسسات دولتي مشمول قانون استخدام كشوري و شركتهاي دولتي مشمول مقررات استخدامي شركتهاي دولتي مصوب 5/3/1352 اطلاق ميگردد و شامل شرح رشته هاي شغلي، فهرست تخصيص، مقررات و دستورالعملها و آئين نامه اجرايي مربوط به آن است.

پست يا شغل  مستمر : پست ثابت سازماني در قانون استخدام كشوري و شغل مستمر در مقررات استخدامي شركتهاي دولتي از لحاظ اين آئين نامه مترادف و يكسان به كار برده شده است و عبارت از مجموعه وظايف و مسئوليتهايي است كه به موجب قانون بصورت مستمر يا غير مستمر براي ارجاع به يك فرد در نظر گرفته مي شود.

رشته شغلي :  عبارت است از چند طبقه شغلي كه از لحاظ نوع كار مشابه بوده ولي از نظر اهميت دشواري وظايف و مسئوليتها داراي درجات مختلف هستند مانند رشته شغلي كارگزين و رشته شغلي كتابدار و .... .

طبقه شغلي : عبارت است از يك يا چند پست كه از نظر وظايف و مسئوليتها و دشواري انجام كار با يكديگر مشابه و يكسان باشند، به نحوي كه بتوان آنها را تحت عناوين طبقه واحدي قرار داد و شرايط احراز يكسان براي آنها نوشت و حقوق مساوي به متصديان آنان پرداخت نمود .

شرايط احراز : عبارت است حداقل شرايطي است كه براي انجام وظايف و مسئوليتهاي يك شغل در نظر گرفته مي شود. اهم اين عوامل عبارتند از : تحصيلات، تجربه، دوره آموزشي و كارآموزي و ... است.

گروه : مشخص كننده سطوح مختلف طبقات شغلي است كه حداقل و حداكثر حقوق طبقات شغلي مربوط را تعيين مي كند و اشاره اي به يكي از مراتب 20 گانه جدول موضوع ماده يك قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت اشاره دارد.

شرح رشته شغلي : عبارت است از شرحي كه به منظور مشخص كردن وظايف و مسئوليتها و تعيين شرايط احراز مشاغل قابل تخصيص براي يك رشته شغلي مشخص تهيه مي شود و حاوي عنوان، تعريف، نمونه وظايف و مسئوليتها، حداقل شرايط احراز ، همچنين تاريح تصويب و شماره تشخيص كه مبين رشته فرعي، رشته و طبقات مشاغل است. ضمناً شرح رشته هاي شغلي حسب مورد در مجموعه هاي رشته هاي مختلف طرح طبقه بندي مشاغل آورده شده است.

رسته : عبارت است از مجموعه رشته هاي شغلي كه از لحاظ نوع كار، حرفه، رشته تحصيلي و ...  وابستگي نزديك دارند و با همديگر كادر وسيع حرفه اي را تشكيل مي دهند، مانند رسته اداري و مالي ، رسته خدمات ، رسته بهداشتي و درماني و غيره .

رسته فرعي : در يك رسته، رشته هاي شغلي كه از نوع كار و حرفه و شرايط احراز وابستگي بيشتري دارند، در يك رسته فرعي قرار مي گيرند. مانند رسته فرعي امور مالياتي در رسته اداري و مالي يا رسته فرعي خدمات پرستاري در رسته بهداشتي و درماني

 

* وضعيت رسته هاي موجود طرح طبقه بندي مشاغل :

شرح رشته هاي شغلي كه حسب تجانس نسبي از لحاظ نوع كار و حرفه، تخصص و شرايط احراز در رشته هاي مختلف طرح

طبقه بندي مشاغل قرار گرفته و به تصويب شوراي امور اداري و استخدامي كشور رسيده است، در هشت مجموعه تنظيم گرديد كه هر كدام به صورت خلاصه به شرح زير است :

رسته آموزشي و فرهنگي : اولين مجموعه از رشته هاي مختلف طرح طبقه بندي مشاغل ، رسته آموزشي و فرهنگي است كه شامل 6 رسته فرعي و 50 رشته شغلي است. مشاغل اين رسته با توجه به وظايف و مسئوليتها عموماً در سطح كارداني ، كارشناسي و مديريت و سرپرستي تبيين گرديده است و براي آنها حسب مورد وظايف اجرايي، مطالعاتي، آموزشي، هنري، برنامه ريزي و سرپرستي و مديريت پيش بيني شده است. تصدي مشاغل اين رسته عموماً نياز به تحصيلات دانشگاهي يا تجارب و مهارت خاص دارد .

رسته اداري و مالي : اين رسته دومين مجموعه از رسته هاي طرح طبقه بندي و ارزشيابي مشاغل است كه شامل 5 رسته فرعي و 47 رشته شغلي است، وظايف و مسئوليتهاي آنها داراي ماهيت اداري و مالي است. مشاغل آن سطوح مختلف شغلي مانند متصدي، مسئول، كاردان، كارشناس، سرپرستي و مديريتي را در بر ميگيرد و براي متصديان آنها حسب مورد، وظايف اجرايي، مطالعاتي، تحقيقاتي و سرپرستي و مديريت پيش بيني شده است. متصديان مشاغل اين رسته در بخش اجرايي نياز به تجربه و مهارت توأم با مدارك دانشگاهي دارند.

رسته امور اجتماعي : سومين رسته از مجموعه طرح طبقه بندي مشاغل است كه شامل 14 رسته فرعي و 75 رشته شغلي است. مشاغل تخصيص يافته در اين رسته، با توجه به اهميت وظايف و مسئوليتها، عموماً در سطوح كارداني، كارشناسي، سرپرستي و مديريتي تخصيص يافته است و براي سطوح مختلف آن وظايف اجرايي، مطالعاتي، پژوهشي، برنامه ريزي و سرپرستي پيش بيني شده است كه براي سطوح كارشناسي و مديريت و سرپرستي ، داشتن مدرك تحصيلي دانشگاهي و تخصص لازم است .

رسته بهداشتي و درماني : چهارمين رسته از طرح طبقه بندي مشاغل با 16 رسته فرعي و 51 رشته شغلي تحت عنوان رسته بهداشتي و درماني نامگذاري شده است، ماهيت وظايف و مسئوليتها، بهداشتي و درماني است و متصديان مربوط در سطوح كارداني ، كارشناسي و مديريت و سرپرستي انجام وظيفه مي نمايد. متصديان مشاغل اين رسته عموماً نياز به مدارك تحصيلي دانشگاهي و تخصصي دارند .

رسته خدمات: اين رسته پنجمين مجموعه از رسته هاي طرح طبقه بندي مشاغل است كه شامل 6 رسته فرعي و 18 رشته شغلي است، ماهيت وظايف و مسئوليتها صرفاً اجرايي و خدماتي است و نياز به مدارك تحصيلي دانشگاهي و تجارب و مهارت زياد ندارد ولي در برخي موارد طي دوره هاي آموزشي ضروري است. متصديان مربوط غالباً تحت عنوان متصدي يا مامور انجام وظيفه مي نمايند .

رسته كشاورزي و محيط زيست : اين رسته ششمين مجموعه از رسته هاي طرح طبقه بندي مشاغل با 12 رسته و 38 رشته شغلي است، وظايف و مسئوليتها در زمينه امور كشاورزي و محيط زيست است. متصديان مشاغل در سطوح كارداني، كارشناسي و مديريت و سرپرستي انجام وظيفه مي نمايد. متصديان شاغل اين رسته اكثراً علاوه بر داشتن مدارك تحصيلي دانشگاهي نياز به تخصصهاي ويژه دارند.

رسته فني و مهندسي : اين رسته هفتمين رسته هاي طرح طبقه بندي و ارزشيابي مشاغل است كه شامل 19 رسته فرعي و 129 رشته شغلي است، ماهيت وظايف و مسئوليتها، فني و مهندسي است سطوح شغلي عموماً كارداني و كارشناسي و مديريت است كه حسب مورد، متصديان آنها امور اجرايي مطالعاتي، پژوهشي و آموزشي، برنامه ريزي و سرپرستي را بر عهده دارند. متصديان مربوط غالباً نياز به مدرك تحصيلي دانشگاهي و تخصصي دارند .

رسته فنآوري اطلاعات : اين رسته هشتمين رسته هاي طرح طبقه بندي و ارزشيابي مشاغل است كه داراي چهار رسته فرعي و 8  رشته شغلي است، وظايف و مسئوليتها جنبه اجرائي، مطالعاتي، تحقيقاتي و سرپرستي دارد. متصديان مشاغل اين رسته غالبأ علاوه بر داشتن مدرك تحصيلي دانشگاهي و تخصصي ، نيازمند تجربيات و مهارتهاي لازم نيز است، ضمن اينكه همواره بايد با طي دوره هاي آموزشي جديد معلومات و اطلاعات خود را به روز كنند.

 

* كميته اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل:

در اجراي ماده 12 آيين نامه اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل و با عنايت به ماده 21 آئين نامه اجرائي قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان، در كليه دستگاههاي مشمول، كميته اي با عنوان كميته اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل تشكيل گرديد.

وظايف اين كميته به شرح ذيل پيش بيني شده است.

- بررسي و اتخاذ تصميم در مورد كليه پيشنهادات واصله از واحدهاي تابعه در خصوص طرح طبقه بندي مشاغل بر اساس مصوبات ملاك عمل؛

- تخصيص پستها يا مشاغل سازماني به طبقات رشته هاي شغلي طرح طبقه بندي مشاغل و تعيين گروه مستخدمين در چارچوب ضوابط و مقررات طرحهاي مربوطه؛

- نظارت و كنترل مدارك ارائه شده به كميته و تشخيص تجربه، مدرك تحصيلي، دوره هاي آموزشي، كارآموزي، سوابق تجربي و غيره ، بر اساس مستندات و مقررات مندرج در طرح هاي طبقه بندي مشاغل؛

- بررسي پيشنهادات لازم در زمينه اصلاح طرح هاي طبقه بندي مشاغل به منظور جاري نگهداشتن طرح ها و انطباق آن با نيازهاي استخدامي دستگاه ذيربط و ارائه به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور؛

- نظارت بر تعيين مشاغل مستخدمين پيماني از لحاظ شرايط تصدي؛

- نظارت و كنترل مجوزهاي استخدامي و انطباق ان با شرايط و ضوابط تصدي؛

- نظارت بر امر انتصابات و ارتقاء و تنزل گروه با توجه به قوانين و مقررات موجود و ضوابط طرحهاي طبقه بندي مشاغل ملاك عمل؛

- بررسي و تائيد كليه پيشنهادات ارتقاء گروه مستخدمين بر اساس ضوابط ملاك عمل؛

- نظارت بر اجراي طرح ارزيابي مديران و متصديان مشاغل تحقيقي و تخصصي و ساير طرحهاي امتيازي حسب مقررات مندرج در طرح هاي فوق الذكر؛

- نظارت بر صحت صدور كليه احكام استخدامي كاركنان؛

- انجام كليه اموري كه حسب قوانين و مقررات مختلف در چارچوب آن به كميته محول مي شود.

توضيح اينكه با توجه به تصميمات متخذه در كميته اجرائي دانشگاه ، بخشي از وظايف كميته اجرائي دانشگاه ، به كميته اجرائي فرعي واحدهاي تابعه تفويض گرديده است.

 

* چگونگي انتصاب :

بر اساس مفاد ماده 15 آيين نامه اجرايي طرح طبقه بندي مشاغل ، هر گونه انتصاب افراد به مشاغل قابل تخصيص در رشته هاي شغلي موجود در طرح طبقه بندي مشاغل علاوه بر رعايت كليه مقررات مربوط، مستلزم رعايت شرايط احراز مندرج در شرح رشته هاي شغلي مربوط است و در صورتي كه انتصاب با توجه به مفاد تبصره يك ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت موجب ارتقاء گروه مستخدم گردد، رعايت آيين نامه اجرايي ارتقاء گروه نيز الزامي خواهد بود. انتصاب براي مشاغل مديران علاوه بر مقررات فوق با رعايت ضوابط انتخاب، انتصاب و تغيير مديران موضوع مصوبه شوراي عالي اداري مصوبه شماره 1426/1901 مورخ 11/1/1382 صورت پذيرفته، ولي در خصوص انتصاب از لحاظ دايره شمول، معيارها و شرايط و فرآيند انتخاب در شمول ضوابط مذكور است و شرايط تحصيلي و تجربي مشاغل موصوف بر اساس ضوابط مصوب شوراي امور اداري و استخدامي كشور انجام مي گيرد .

 

 * تجربه و انواع آن :

بر اساس مفاد ماده 14 آئين نامه اجرايي از تاريخ 1/1/1370 ، نحوه محاسبه قابل قبول مندرج در شرايط احراز رشته اي شغلي براساس تعاريف و ضوابط ذيل خواهد بود :

الف ) تعريف تجربه: مراد از تجربه، آن بخش از خدمات دولتي و يا غير دولتي مستخدم است كه سبب افزايش مهارت مستخدم گردد و با توجه به موارد زير در تعيين گروه شغلي وي موثر باشد .

 

ب) تجربه مربوط : عبارت از ان قسمت از خدمات مستخدم است كه در رشته مربوط به شغل مورد تصدي او باشد.

ج) تجربه مشابه : عبارت از آن بخش از خدمات مستخدم است كه در زمينه شغلي مورد تصدي او باشد (مانند تجربه كمك بهيار براي بهياري ، تجربه كارپردازي براي انبارداري).

د ) ضوابط احتساب تجربه:  با توجه به تعاريف فوق ، ضوابط مورد عمل براي محاسبه تجربه قابل قبول ، جمع رديفهاي زير خواهد بود :

1- كليه خدمات انجام شده در رشته مربوط به شغل مورد تصدي.

2- كليه خدمات انجام شده در رشته هاي مشابه با شغل مورد تصدي.

3- از بقيه خدمات معادل جمع رديف هاي يك و دو.

 (در هر حال   تجربه غير مربوط مستخدم قابل احتساب خواهد بود ) .

 

هـ) نحوه احتساب تجربه در مورد مستخدميني كه در طول خدمت در ارتباط با شغل مورد تصدي مدرك تحصيلي بالاتر ارائه نمايند ، جهت ارتقاء گروه به گروه 9 بالاتر به شرح زير است .

1- كل سوابق تجربي مربوط و مشابه با مدرك تحصيلي ليسانس مربوط و بالاتر

2- پس از اخذ مدرك تحصيلي ليسانس مربوط ،   سوابق طي شده مربوط و مشابه با مدرك تحصيلي فوق ديپلم .

3- پس از اخذ مدرك تحصيلي ليسانس مربوط ،  سوابق طي شده مربوط  و مشابه با مدرك تحصيلي ديپلم .

4- از بقيه سوابق معادل خدمات بعد از اخذ مدرك ليسانس.

5- پس از اخذ مدرك تحصيلي فوق ديپلم مربوط ، تمام سوابق طي شده مربوط و مشابه با مدرك تحصيلي ديپلم .

ضمناً به موجب بند 3 بخشنامه شماره 1865/42 مورخ 6/5/1372 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت) در صورت ارائه مدرك تحصيلي مطلوب و بالاتر از ديپلم، براي ارتقاء به گروههاي 9 و بالاتر جدول حقوق ،  سوابق تجربي مستخدم در مشاغل تخصيص يافته به گروههاي 8 و بالاتر كه در همان رشته شغلي يا رشته هاي شغلي هم سطح كسب شده است ، به عنوان تجربه مربوط و قابل قبول قابل احتساب است .

و) مستخدميني كه حسب مدرك تحصيلي در گروه استحقاقي تخصيص يافته اند، در صورت ارائه مدرك تحصيلي بالاتر در ارتباط با شغل مورد تصدي در هر حال تنزل گروه نخواهند يافت .

ز) مدت خدمت وظيفه عمومي مستخدمين با توجه به نوع تجربه كسب شده قابل احتساب است.

ح) تجربه بخش غير دولتي با ارائه مدارك زير مي تواند به عنوان تجربه قابل قبول در ارتقاء گروه مستخدم منظور گردد.

1- گواهي سابقه كار با قيد تاريخ شروع، استمرار – خاتمه و عنوان شغلي مورد تصدي؛

2- ارائه فهرست يا سياهه ريز حقوقي سنوات مختلف معتبر و تائيديه پرداخت كسور بازنشستگي يا سهميه بيمه؛

3- گواهي ثبت شركت يا موسسه يا ارائه جواز تائيد از مراجع ذيصلاح؛

توضيح : در احتساب تجربه بخش غير دولتي مستخدمين فقط آن قسمت از تجربه مستخدم كه در رشته شغلي مورد تصدي او باشد، ملاك محاسبه خواهد بود.

ط) سوابق تجربي كسب شده در موسسات خارج از كشور با رعايت ضوابط زير در ارتقاء گروه مستخدم قابل احتساب است.

1- تجربه كسب شده در مشاغل تخصصي بوده و به طور تمام وقت و در مقابل دريافت دستمزد حاصل شده است،( تشخيص مشاغل تخصصي در هر مورد به عهده كميته اجرائي است )

2- در رشته مربوط با شغل مورد تصدي فعلي مستخدم باشد .

3- گواهي موسسه مربوط از لحاظ تمام وقت بودن خدمت شخص در آن موسسه و دريافت حقوق و دستمزد به تائيد سفارتخانه يا كنسولگري دولت جمهوري اسلامي در كشور ذيربط رسيده باشد .

ي) كميته اجرائي مكلف است قبل از احتساب تجربه بخش غير دولتي و خارج از كشور مستخدمين، بدواً در مورد صحت و سقم مدارك رسيدگيهاي لازم را به عمل آورند و در صورت تائيد نسبت به احتساب آن اقدام لازم را معمول دارند.

ك) ضوابط موضوع ماده 14 آئين نامه براي كليه رسته ها به استثناي مشمولين طرحهاي طبقه بندي مشاغل معلمان، پزشكان ، هنرمندان و رسته فناوري اطلاعات به مورد اجرا گذاشته مي شود.

ل) در احتساب تجربه برمبناي ماده 14 آئين نامه ، حالات استخدامي زير ملاك محاسبه نيستند .

1- آمادگي به خدمت

2- ايام تعليق

3- ايام بازنشستگي

4- ايام عدم اشتغال (نظير انفصال موقت ، مرخصي بدون حقوق و .. )

 

* ارتقاء و تنزل گروه :

ارتقاء گروه عبارت است از تغيير شغل مستخدم و گماردن وي به شغلي در گروه بالاتر است و تنزل گروه عبارت است از تغيير شغل مستخدم و گماردن وي به شغلي كه در گروه پائين تر است.

لازم به ذكر است با توجه به ضوابط موجود ، تعريف ارائه شده در خصوص تغيير گروه مستخدمين عملاً صادق نيست ، هر چند به طور منطقي ارتقاء گروه مستخدم در اثر كسب تجربه و مهارت صورت ميگيرد، انجام وظيفه و مسئوليتهاي پيچيده تري از وي انتظار مي رود و شرايط عمومي ارتقاء گروه كارمندان به صورت زير است :

1- رعايت ضوابط مندرج در شرح رشته هاي شغلي مربوط مشتمل بر موارد مطروحه در تعريف رشته شغلي، نمونه وظايف و مسئوليتها و شرايط احراز .

2- رعايت ضوابط مربوط به دستورالعمل ارزشيابي.

3- رعايت مفاد آئين نامه ارتقاء گروه مستخدمين منضم به بخشنامه شماره 6912/د مورخ 15/11/1370 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت)

 

* گروههاي تشويقي كاركنان :

با عنايت به اينكه در قانون نظام هماهنگ و اصلاحات بعدي آن براي جذب و نگهداشت و يا ارج نهادن به خدمات خاص، گروههاي تشويقي منظور شده، كه حسب مورد عبارتند از :

 

1- گروههاي تشويقي شهداء :  به موجب بخشنامه شماره 3000/د مورخ 2/6/1371 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت) پس از محاسبه سابقه خدمت قابل قبول شهدا و تعيين گروه استحقاقي آنان در اجراي تبصره 3 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت ، دو گروه ارفاقي به گروههاي استحقاقي اضافه مي گردد.

2- گروههاي تشويقي مديران :  براساس مفاد بخشنامه شماره 4090/24 مورخ 1/8/1372 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت) به مديران براساس سوابق تجربي و رعايت ساير مقررات تا دو گروه تشويقي قابل اعطاست.

3- گروههاي تشويقي كاركنان : بر اساس مفاد دستورالعمل ارزشيابي با رعايت ضوابط مندرج در طرح به موجب بند هـ تبصره 4 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان مي توان تا دو گروه تشويقي به گروههاي استحقاقي كاركنان اضافه گردد .

4- گروههاي تشويقي ايثارگران : گروههاي تشويقي ايثارگران حداكثر تا دو گروه به موجب بخشنامه شماره 2727/د مورخ 1/8/1372 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت) قابل اعطاست .

5- گروه ارفاقي به دارندگان مدارك تحصيلي ششم ابتدائي كه دوره هاي خاص كارآموزي يا آموزشي ديده باشند(نظير راننده):  براساس مفاد بخشنامه شماره 10203/42/2 مورخ 22/6/1374 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت) يك گروه ارفاقي علاوه بر گروههاي استحقاقي قابل اعطاست .

6- گروههاي تشويقي افراد بسيج عضو گردان هاي عاشورا : به موجب مفاد بخشنامه شماره 534/1/4/2 مورخ 27/12/1375 سازمان امور اداري و استخدامي كشور (وقت) مستند به مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، يك گروه علاوه بر گروههاي استحقاقي و تشويقي موضوع قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان قابل اعطاست .

7- گروههاي تشويقي اضافي ايثارگران : به موجب تبصره 7 الحاقي سال 81 به ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت دو گروه ، به غير از گروههاي رديفهاي 2 و 3 موارد قابل اعطاء خواهد بود.

8- گروه تشويقي فرزندان شاهد:  در اجراي بند (ع) تبصره 20 قانون بودجه سال 1386 اعطاء يك گروه تسويقي به فرزندان شاهد از تاريخ 1/1/86 با رعايت سقف دو گروه تشويقي ايثارگري بلامانع است.