شما اینجا هستید: صفحه اصلی اندیشه اقتصادپژوهش و قدرت آينده‌نگري

پژوهش و قدرت آينده‌نگري

پژوهش و قدرت آينده‌نگري

روزنامه دنیای اقتصاد

علی سیاح

 پژوهش و تحقيق از اركان اساسي توسعه و رشد يك جامعه است. جامعه رو به توسعه نيازمند نهادهايي است كه فرهنگ پژوهش را در مسيرهاي عقلاني به جريان بيندازند. ارتباط توسعه‌ پايدار با ساختارهاي علمي و پژوهشي جامعه، رابطه‌اي تنگاتنگ است كه از خلال آن مي‌توان از يافته‌ها و نظريات ارزشمند در جهت اهداف ملي بهره‌برداري كرد.

 فرهنگ تحقيقات همراه خود نوعي آينده‌نگري به همراه دارد. شناخت ظرفيت‌هاي علمي و پژوهشي مي‌تواند در اشاعه و تقويت فرهنگ پژوهش موثر باشد. هدف اين صفحه، آشنايي و معرفي دستاوردهاي پژوهشي در قالب مقالات، گزارش‌های راهبردي و پايان‌نامه‌ها در جهت رشد و ارتقاي فرهنگ پژوهشي جامعه است. خط رابط اين پژوهش‌ها اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن خواهد بود. اين شماره شامل يك مقاله و معرفي چهار نوشته‌ پژوهشي است.

مقاله‌ «اقتصاد پنهان: ارزش‌گذاري و حمايت از كار خانگي زنان» به نقش و تاثير كار زنان خانه‌دار در توليد ناخالص داخلي(GDP) مي‌پردازد. در روند اين بررسي شيوه‌هاي محاسبه‌ ارزش كار خانگي زنان نيز مطرح مي‌شود. در نهايت، به طرح بيمه‌ زنان خانه‌دار و فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد به عنوان دو راهكار براي حمايت از ارزش كار خانگي زنان اشاره مي‌شود.

مقاله‌ «الگوي رشد و توليد ملي در چين: درس‌هايي براي ايران» گزارشي راهبردي است كه الگوي رشد اقتصادي چين از انقلاب 1949 به بعد را مورد مطالعه قرار مي‌دهد. هدف اين نوشته بررسي راهكارهاي موثر در توسعه‌ اقتصادي جمهوري خلق چين و بهره‌گيري از اين راهكارها در راستاي پيشبرد اهداف توسعه در ايران است.

«حاكميت قانون، حقوق، سياست‌گذاري و توسعه» عنوان مقاله‌اي است كه رابطه‌ حقوق و توسعه را از خلال كمك‌هاي توسعه‌اي در كشورهاي توسعه‌يافته مي‌كاود. اين بررسي نشان مي‌دهد كه چگونه اين عرصه دستخوش تغيير پارادايمي جدي شده و به حقوق فردي، اصلاح‌ نهادهاي قانوني در كشورهاي توسعه‌يافته و حاكميت قانون توجه نشان داده است. «راهبردهاي توسعه‌ اقتصادي و عدالت اجتماعي» عنوان مقاله‌اي است منتشرشده در شماره‌ 24 فصلنامه‌ رفاه اجتماعي كه موضوع آن رابطه‌ بين توسعه و عدالت اجتماعي و شرايط ايران در اين خصوص است. اين مقاله به معرفي انديشه‌هاي جديد كلاسيك در حوزه‌ عدالت اجتماعي پرداخته و در ادامه راهبردهاي توسعه‌ اقتصادي و عدالت اجتماعي در ايران را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

«بررسی جایگاه شاخص‌های کار شایسته ایران در میان کشورهای برگزیده در حال توسعه (1391-1375)» پايان‌نامه‌اي است كه مفهوم كار شايسته را محور بررسي خود قرار داده است. اين پايان‌نامه با پيش‌كشيدن مفهوم كار شايسته به بررسي ارتباط كيفيت بازار كار و كميت آن در بازه‌ زماني 1375 تا 1391 در ايران مي‌پردازد.