عوامل مرتبط با توسعه فناوری در سازمانها و ارائه راهکارهای کاربردی
مظاهر فرضی
چکیده: امروزه مديران سازمانها دريافته اندكه فناوري مهمترين منبع ايجاد مزيت رقابتى و رشد در شركتها است و از اين را بايد مورد توجه قرارگيرد. تركيب فناوري با نيروى انسانى مجرب و باانگيزه امكان پاسخگويى سريع به تقاضاى در حال تغيير مشترى وهمچنين دستيابی و توسعه بازارهاى جديد را فراهم مى آورد. دراين ميان يكپارچه نمودن ملزومات فناورانه با فرآيندهاى كسب وكاروظايف چندگانه فنى، بازاريابى، مالی ومنابع پيچيده بوده و با چالشهايى چون افزايش هزينه، پيچيدگى و سرعت پيشرفت فناوري، تنوع منابع فناوري، جهانى شدن رقابت و اتحادهاى راهبردي واثر فناوري اطلاعات همراه مى باشد. اين چالشها براى سازمانهايى كه بتوانند توانمندى بالقوه فناورانه خود را دريابند فرصتهاى بزرگى راخلق مى كنند. از اين رو شركتها به منظور موفقيت بايد راهبرد و اقدامات مديريت فناوري خود را تعيين نمايند. موج فناوري عمده ترين عامل پيشرفت در جهان كنوني است و دستيابي به توسعه مطلوب در گرو استفاده از ظرفيتهاي فناورانه در فرآيند تحولات علمي و اقتصادي جهاني مي باشد. بدون شك هر جامعه و كشور وسازماني كه تلاش موفقيت آميز بيشتري در راه توسعه علمي و فناوري و توليد ثروت از طريق علم و دانش داشته باشد مي تواند به جايگاه اقتصادي و علمي بالاتري در عرصه جهاني دست يافته و عزت و سربلندي خود را حفظ وتقويت نمايد.
مطالعه بیشتر...الگوي روابط انساني در مديريت بومي
استاد محمد علی فقیه و همکاران
چکیده: در اين پژوهش از روش تحقيق نظریه داده بنياد بهره برده شده است كه درصدد پاسخ به اين سؤال اصلی است : آیا مطالعه روی موضوع روابط انسانی در مدیریت اسلامي ايراني، می تواند به ارائه یک الگوی بومی منجر شود؟ با توجه به متدلوژی مختار و با استفاده از روشهای مرسوم جمعآوری اطلاعات، مجموعهای جامع از اطلاعات مرتبط با سؤال، گردآوری شد سپس اطلاعات بهدستآمده به دستههای متعددی تقسیمبندی شدند که درنتیجه منجر به شکلگیری 4 مقوله شد؛ جمعآوری اطلاعات در اینجا پایان نیافت، بلکه به تدریج بنا بر ضرورت اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد تا زمانی که در حوزههای موردنظر مطالب جدیدتری یافت نشد و این، نقطه اشباع (saturation point) جمعآوری داده بشمار آمد. سپس بر اساس این تحقیق، مدل مفهومی طراحی شد که درآن ، کرامت انسان موضوعی فطری، حاکمان نماینده و خادم و مردم ولی نعمت آنها به حساب آمده در نتیجه حاکمان از اینکه مردم به آنها اعتماد کرده و امور خود را به آنها واگذار کرد ه اند شاکر ند، بنابراین پایه های حکومتی آنها مستحکم شده و با استفاده از این ظرفیت اجتماعی ، کشور یا سازمان پیشرفت خواهد کرد و در انتهای پژوهش، الگوي هفتگانه روابط انسانی اسلامی ایرانی(عمق تماس) شامل؛ عدالت، مشورت، قدرشناسي، تواضع، مردمی بودن، اخوت اسلامي و سعهصدر ارائه گردیده است
مطالعه بیشتر...برنامه ششم توسعه و ساختار جمعيت کشور
مهدي ياراحمدي خراسانی
ابلاغ سياستهاي کلي برنامه ششم توسعه در قالب سرفصلهاي: «اقتصادي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، اجتماعي، دفاعي و امنيتي، سياست خارجي، حقوقي و قضايي، فرهنگي و علم، فناوري و نوآوري» گامي اساسي در جهت ارائه نقشه راه کشور در مسير پيشرفت مي باشد. بي شک آن چنان که در متن ابلاغيه آمده دستيابي به اهداف اين سند تنها با اتکاء بر تواناييهاي انساني و طبيعي و امکانات داخلي برآمده از زيرساختهاي موجود در کشور ممکن مي گردد. منظور از توانايي هاي انساني در اين سند را مي توان ترکيب جمعيتي کشور و عوامل مرتبط با آن يعني؛ دانش، تجربه، تخصص، مهارت، چالاکي و قدرت فعاليت و خلاقيت نيروي انساني تعبير کرد. مقولۀ مهمي که شايد بتوان مهمترين عامل تحقق برنامۀ ششم قلمداد کرد. از اين رو در اين برنامه موضوع «جمعيت» به عنوان يکي از اولويت هاي اساسي سياست هاي کلي مطرح گرديده است. براي بررسي دقيق ساختار کنوني جمعيت ايران ضرورت دارد با بهره گيري از «واژگان تخصصي جمعيت شناسي» پديده هاي مختلف جمعيت کشور واکاوي گردد. بر اين اساس و با توجه به آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي مرکز آمار ايران، بانک جهاني و تحليل هاي مختلف کارشناسان، جمعيت ايران با نماها و پديده هاي زير مواجه است:
مطالعه بیشتر...سبک رهبری بشر دوستانه
محمودرضاشیخی و حسن الوداری
با مروری به تاریخچة رهبری، به خوبی میتوان دریافت که پژوهشگران اولیه برای ارائة پاسخ روشن به معمای رهبری، صفاتِ رهبران موفق را محور مطالعات و پژوهشهای خود قرار دادهاند. در این زمینه، «نظریات توصیف رهبری » یکی پس از دیگری مطرح شد. این نگرش در مطالعات رهبری، قریب نیم قرن به طول انجامید و حاصل آن تهیة فهرستهایی از صفات رهبران موفق بود.
به دلیل آنکه نتایج این مطالعات با یکدیگر سازگاری نداشت و بعضاً بسیار غیرمنطقی و دور از عقل بود، دانشمندان تصمیم گرفتند نگرش خود را تغییر دهند و به جای توجه به «صفات»، «رفتارهای قابل مشاهده» فردرهبر را به عنوان محور پژوهشهای خود برگزینند. مطالعه بر «رفتار» رهبران، چند دهه ادامه یافت. در نتیجه، در این مطالعات دو نوع رفتار اصلی شناسایی شد: یکی «رفتار کارگرا یا وظیفهگرا» و دیگری «رفتار کارمندگرا یا رابطه مدار».
مطالعه بیشتر...مدیریت شهری و شهروند مداری
حميد هنرمند
شهروند و شهروندمداری (Citizen) به معنی شهروند یک کشور بودن که با در نظر گرفتن حقوق و وظایفی که در تابعیت شهرنشینی و شهری گری وجود دارد، و همراه با خود تعهداتی که برابری و عدالت و استقلال را دارا می باشد. و زمانی این شهروندی می تواند حالت رسمیتی داشته باشد که حقوق فردی افراد و شرافت فرد را به رسمیت شناخته و در
همان حال در بستری اجتماعی آن فرد را مورد تایید قرار دهد و این نشان از آن دارد که فرد و جامعه به یکدیگر وابسته و تعهداتی، شرایط ضروری شهروندی را بازتولید می کند. پس شهروندان از هویتی پویا برخوردارند و راه های تازه و خلاقیت هایی برای بیان شهروندیشان ارائه می دهند و برای شکل دادن به ارزوها و نیازهایشان دستخوش تغییر می شوند. شهروند و جامعه به حقوق و وظایف و نهادهای تازه نیاز دارند. زمانی که یک فرد ساکن یک شهری می شود شهروند آن شهر بوده و مالکیت از آن او است و به نسبه بین تمام ساکنان آن شهر مالکیت شهری تقسیم می شود و همچنین بر حسب شرایط و موقعیت و استفاده از امکانات دارای وظایفی بوده و مدیران شهرها و تصمیم گیرندگان و نمایندگان فقط مجریان تصمیمات مردم هستند، نه روسا و سرپرستان مردم، و موظف به اجرای اوامر مردم می باشند.
مطالعه بیشتر...