اخلاق حرفه ای درمدیریت
نوشته ی جان ماکسول
مترجم:شمس آفاق یاوری - ویراستار علمی:دکتر فریبالطیفی - طراح جلد:مصطفی تاجیکی - چاپ:طیف نگار -ناشر:فرا - شابک:8-70-7092-964-978 - تلخیص: فرانه اجتهادی
مقدمه:
از ادب پرنور گشت این فلک
وزادب معصوم وپاک آمد
بی ادب تنها نه خود راداشت بد
بلکه آتش در همه آفاق زد
«مولانا»
در این روزگاران در کمتر سازمانی است که قدم بگذارید ولیست بلند بالای ارزش های سازمانی آنرابر در ودیوارراهروهاواتاق هانیابیدارزش هایی مثل احترام به حقوق همه ی ذی نفعان از کارکنان شرکت گرفته تا سهام داران،پایبندی به داشتن رفتار منصفانه باهمه،سبز زیستن والتزام به نیالودن محیط زیست وپایمال نکردن حق زیست همه ی جانداران روی کره ی زمین.دیدن وخواندن هر کدام ازاین ارزش های ارزشمندچشم را نوازش می دهد وروح را صیقل،امابایددانست که تعریف ونوشتن ارزش ها یک چیز است وزندگی کردن با آنهاچیز دیگر.پایبندی به ارزش هانیاز مندتادیب جان وروح آدمی است واین تلاشی است پیوسته وبی پایان.بسیاری از مشکلاتی که گریبان سازمان های دولتی وکسب وکارهای امروزین را گرفته حکایت از«بی ادبی وبد اخلاقی حرفه ای »داردوچنان که مولانامی گوید بی ادبان نه تنها زندگی خود راتباه میکنندبلکه هستی را به نابودی می کشانند.کژی وناراستی آنان که در هرحرفه ای پایبندبه اخلاق حرفه ای خودنمی باشندپلیدی رابرای همه ی جامعه به همراه دارد.مثلا بی کیفیتی یک محصول،جان مشتریان رابه خطر می اندازد.ناشایستگانی ازکرده ی شایستگان ،نردبان ترقی ساخته وبر مسندهایی می نشینندکه شایستگی اش راندارند
مطالعه بیشتر...داستانگویی ابزاری آسان برای مدیریت دانش
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۵۷۳تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
ساسان قاسمی، وحید شکری
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شاید از اینکه داستانگویی بهعنوان یکی از ابزارهای مدیریت دانش شناخته میشود، تعجب کنید. این شیوه، روایت اتفاقات در قالب کلمات، تصاویر و صدااست که معمولا به صورت بداهه یا ویرایش شده صورت میگیرد. داستان یا روایت از دیرباز در همه فرهنگها بهعنوان ابزاری برای سرگرمی، تحصیل، حفظ فرهنگ و بهمنظور القای ارزشهای اخلاقی مورد استفاده قرار گرفته است.
از زمان آغاز مدیریت دانش داستانگویی بهعنوان راهی قدرتمند برای اشتراک و انتقال دانش بهویژه دانش ضمنی و تجربی بهکار گرفته شده است. داستانگویی در حقیقت عبارت است از: روایت داستانی درباره تجربه یک فرد که دارای دانش ارزشمندی است در بین جمعی از افراد که خواهان آن دانش هستند. هرچند این روش بسیار ساده است اما زمانی که بهخوبی انجام شود قادر است سطح بسیار عمیق تری از تجربه و آموختههای فرد را به اشتراک گذارد. یک داستان موثر میتواند مفاهیم غنی را در طی بیان مطالب منتقل کند. اگرچه اطلاعات میتوانند روشن کننده بسیاری از مسائل باشند اما داستانهای خوب در متقاعد کردن افراد قدرتمند ترند. چیزی که داستانهای عالی را قدرتمند میکند ماندگاری آنها در ذهن شنوندگان است، داستانها در ذهن باقي ميمانند و پيام آنها در ذهن مينشيند و بهراحتي قابل يادآوري هستند.
اهمیت ایجاد برند دیجیتال برای جویندگان کار
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۵۷۳تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
مترجم: سعید بقایی
بخش نخست
در بسیاری از مشاغل، رزومه بخش کوچکی از نکات مهم استخدام کارجویان را تشکیل میدهد. امروز این یک حقیقت است که عمده نیاز نیروی کار مستعد سازمانها، از طریق جستوجوی نام جویندگان شغل در اینترنت تامین میشود و مدیران علاوهبر جستوجو در اینترنت، به دنبال اولویت استخدام افرادی هستند که حضور آنلاین مثبت و فعالی داشته باشند.
ضرورت حضور آنلاین امروزه به یک واقعیت برای بازاریابان، گرافیستها و مشاغل روابط عمومی تبدیل شده است. چون تصویر عمومی مثبت یا منفی میتواند به شدت روی توانایی فرد در انجام این مشاغل تاثیر بگذارد و منابع آنلاین منطبق با یک جستوجوکننده شغل وزن بیشتری را به خود اختصاص میدهد؛ درحالیکه رزومهها تاثیر کمتری در جذب دارند.
احساس میکنید به زمان بیشتری در طول روز نیاز دارید؟
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۵۷۳تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع: Knote
امروزه خیلی از ما احساس میکنیم که بیش از حد کار میکنیم؛ انگار انجام این همه کار در میزان معقولی از زمان طی هفته کاری غیرممکن است.
در جهان امروز، عوامل اختلال بیش از هر زمان دیگری است. بنابراین پیش از اینکه از احساس داشتن حجم نامحدود کار از پا دربیایید، ممکن است بخواهید روز کاری خود را دوباره بررسی کنید تا ببینید کجا میتوانید کارهای غیرضروری را حذف کنید (به یاد داشته باشید، همیشه کارهایی وجود دارد که میتوانید حذفشان کنید).
بیایید نگاهی به پنج نکته که میتوانید در نگرش کاریتان استفاده کنید بیندازیم. شاید با این نکات روزهایتان را بلندتر یافتید و توانستید به کارهای بیشتری در طول روز برسید.
1- محیط کارتان را بهینه کنید.
کارهای مهمتان را در اولویت قرار دهید، مدت زمانی را صرف شکل دادن به محیط کارتان در مسیری کنید که به بهرهوریتان منجر شود.
محیط کار مرتب به شما اجازه خواهد داد تا بیشتر بر کارتان تمرکز کنید؛ به همین سادگی.
پیشنهاداتی به مدیران درباره فرزندانشان
افرادی که در واحدهای بازاریابی یا توسعه بازار سازمانها فعالیت میکنند، با فرایند لانچ محصول (ورود محصول به بازار) کاملاً آشنا هستند. اما آیا میدانید که لانچ کردن تنها منحصر به یک محصول یا خدمت نیست و در مورد فرزندان ما نیز به کار میرود؟
فرایند استقلال یافتن فرزند از والدینش و ورود به بازار کار یا دانشگاه نیز به نوعی لانچ کردن است. فرزندان در سنین مشخصی ـ که در فرهنگهای مختلف متفاوت است ـ وابستگی مالی به والدین خود را قطع میکنند و به قول معروف روی پای خودشان میایستند. در این فرایند، مدیران و بهخصوص مدیران ارشد و مدیرعاملان زیادی هستند که علیرغم موفقیتهای کاری در نقش پدر و مادر نمیتوانند موفق عمل کنند و فرزندان آنها در ورود به بازار کار و زندگی مستقل دچار مشکل میشوند. خیلی از صاحبان شرکتها مایل هستند که پس از خودشان فرزند آنها سکان کار را به دست بگیرد، ولی در عمل نمونههای زیادی وجود دارند که پس از کنار رفتن مالک اصلی، فرزندان او نتوانستهاند آنچه را که او ساخته، حفظ کنند. طبق آماری که روزنامه واشنگتونپست ارائه داده، حدود 60 درصد از والدینی که در یک نظرسنجی آنلاین شرکت کرده بودند، اعلام کردند که پس از کالج نیز مجبور بودهاند حمایت مالی از فرزندشان را ادامه دهند. شاید اگر در کشور ما نظرسنجی مشابهی انجام شود، عدد بالاتری هم به دست آید
مطالعه بیشتر...